Tips & Trix

Rösta på denna sida

Här kommer jag att skriva upp tips om saker som passar på dessa maskiner när orginaldetaljer gått sönder. Tyvärr så nytillverkas ju inte så mycket detaljer till Volvo o BM´s gamla maskiner. Däremot bla till Ferguson och Ford så nytillverkas mesta delarna och är väldigt billiga.

Remmar:

Volvo T31-34. Mellan vevaxel och vattenpump ska vara B38 Generatorremmen ska vara A27 på tidigare årsmodeller och A31 på dom senare.

​På T31-34 med remdriven hydraulpump så ska det vara 2stycken remmar med beteckningen A26

​På BM 200/210 Teddy heter fläktremmen B47.5 och remmarna till hydraulpumpen heter SPZ 1000.

Termostater:

Volvo T21-T25 med C4B/F och C22B/F motorn.

Här passar termostaten från Saab 95/96 med V4 motorn (även Ford med dessa motorer)

Volvo T31-T34 med D4B/F motorn.

Här passar Mercedes-Benz termostat från bla.. 220D, 240D o 300D. Men kolla diametern, det kan variera på vissa MB.

Bolinder Munktell 200/210 Teddy med Austin A70 motorn

Här passar termostaten från Volvo B18/B20 motorerna, använd en 82graders om du hittar. På vissa fabrikat kan man få fila ner ytterdiametern någon enstaka millimeter, men packningen passar utmärkt ändå.

Filter:

Volvo T21-T25, använd Fram C4PL eller Mann PF1155X

Volvo T31-T34, använd Fram C31PL eller Mann PF1025N

BM 200/210 Teddy, här passar samma filter som till Ferguson Te-A20 Grålle (Standard Motorn) Fram CH815PL1 eller Mann H804T

Dom flesta filtertillverkare har ju översättningstabeller som täcker in Fram och Mann´s beteckningar, därför finns det säkert många fler filtertyper som också passar.

Tändstift:

Tändstift till Volvo T21,22,24,31 och 33 (fotogenmotor) var ju tidigare Bosch W 95T1. Motsvaras idag av Bosch W 10 AC
Tändstift till Volvo T23,25,32 och 34 (bensinmotor) var ju tidigare Bosch W 145T1. Motsvaras idag av Bosch W 8 AC eller W 8 AP

Andra fabrikat är:
NGK BP5HS
Champion L82Y
Eyquem 502
Gäller samtliga C4,C22 & D4 motorer.

Tändstift till Ferguson Grålle heter på TEA: Bosch W145T1
Andra fabrikat är:
NGK B6HS
​Champion L86C
​Eyquem 406 (4065)
​På TED ska det vara: NGK B4ES eller vid körning på ren bensin NGK B6ES

Justera tändningen på Ferguson TEA/TED

Börja med att lyfta av fördelarlocket och vrid motorn tills rotorn pekar mot ettans tändkabel (cylindern närmast kylaren). Tag sedan en passande insexnyckel och skjut in i hålet i sprängkåpan under startmotorn. Rucka motorn lite med hjälp av fläkten tills insexnyckeln går in i motsvarande hål i svänghjulet. Motorn är nu låst på tändläget för cylinder ett. Tag sedan en kontrollampa med två sladdar och anslut varsin sladd på dom små anslutningarna på tändspolen. Lossa fördelaren så att den går vrida i fästet och vrid moturs en bit. Slå på tändningen och vrid sakta fördelaren medurs tills kontrollampan precis tänds. Slå av tändningen och skruva fast fördelaren i detta läge. Tag bort kontrollampan och montera tillbaks fördelarlocket.

GLÖM EJ ATT DRA UR INSEXNYCKELN UR HÅLET PÅ SPRÄNGKÅPAN!!!

​Vill man ha elektronisk tändning på sin Grålle så kan man montera ett system från Pertronix. Modellen heter LU145-P12 vid 12V och plusjord.

Eller LU145 vid 12V minusjord.

Brytare:

Brytarna till Bosch tändmagnetapparat (Bosch JU 4 R 2). Den med handförställningsreglage på instrumentbrädan, som sitter på Volvo T24-25 med C 22-motor samt senare modeller av Volvo T31-34, har Bosch nr: 1237 01 3013 850. Det rätta brytaravståndet är 0,35-0,40 mm. Brytarna passar även till äldre Italienska Laverda 650 och 750 motorcyklar.

Tips kring BM10

Birger Ivarsson i Avesta renoverar glödspiralerna till BM10/BM20. En film på hans renoverade spiraler finns Här!
Han renoverar och provtrycker spridare också. Han säljer även nytillverkade spridare av den nya typen, samt försäljning av nytillverkade backventiler till spridare. Här en film från provtryckningen av en renoverad spridare. Klicka Här!
Birgers adress och telefonnummer finns på länksidan!

I reservdelsboken till BM10 står det att fläktremmen skall vara A46 (46A). Men en sån rem blir för kort så att jag rekommenderar A47 i stället. En trolig orsak är att gamla breddmåttet på en rem av A-typ var 1/2″ (12.7mm). Dom nya idag har breddmåttet 13mm. Detta gör ju att remmen ligger högre upp i remskivorna och blir då kortare.

Justering av insprutningstidpunkt Bolinder 1053/1113:

Det är inte svårt att justera till tändförställningen på en BM35/36 motor. Börja med att lyfta av ventilkåpan samt öppna den lilla luckan på sprängkåpans högra sida som visar graderna på svänghjulet.

* Vrid motorn i rotationsriktningen tills främre cylinderns (1:ans) båda ventilvippor ”väger” (ena på väg upp o andra på väg neråt) När vipporna står jämns med varandra så gör ett märke på vevaxelremskivan och på blocket.

* Vrid sedan nästan ett helt varv, men håll koll på graderingen på svänghjulet i lilla luckan. När siffran 28 står mitt för markeringen så stanna där. Om man råkar passera 28 så backa minst ett halvt varv o vrid sedan till 28 igen (för att frångå drevens glappmån i transmissionen)

* Nu står motorn på exakta tändpunkten för 1:ans cylinder. Kolla då att strecket på Insprutningspumpens drivaxel står mitt för strecket på pumphuset. Om inte så lossa dom två skruvarna i pumpens drivkoppling och justera till märkningarna stämmer mot varandra. Dra fast skruvarna igen.

* Montera ventilkåpan (dra inte skruvarna för hårt!!) o de lilla locket på sprängkåpan. Klart!

Allmän ventiljustering tillvägagångssätt:

Denna metod kan användas oberoende på hur många cylindrar motorn har.

Börja med att lyfta av ventilkåpan.

Vrid motorn i rotationsriktningen tills cylinderns båda ventilvippor ”väger” (ena på väg upp o andra på väg neråt) När vipporna står jämns med varandra så gör ett märke på vevaxelremskivan och på blocket. Vrid sedan motorn precis ett varv. Då står cylinder i tändläge och både insug och avgasventil kan justeras. Måtten står på en plåt på insugsröret eller i instruktionsboken. Fortsätt sedan cylinder för cylinder till alla är justerade. När alla cylindrar har justerats så brukar jag kontrolldra samtliga låsmuttrar på justerskruvarna så att inte nån ska skallra loss. Montera ventilkåpan. (dra inte skruvarna för hårt!!) Klart!

Tändning på Volvo T20/T30 serien:

Här kan ni läsa hur tändningen ska justeras på dom olika Volvomotorerna.

Volvo T 21 och Volvo T 22 med motortyp C4F: 33-grader före övre dödläge.

Volvo T 23 med motortyp C4B: 30-grader före övre dödläge.

Volvo T 24 med motortyp C22F: 42-grader före övre dödläge.

Volvo T 25 med motortyp C22B: 37-grader före övre dödläge.

Volvo T 31 och Volvo T 33 med motortyp D4F: 33-grader före övre dödläge.

Volvo T 32 och Volvo T 34 med motortyp D4B: 30-grader före övre dödläge.

Uppgifterna avser magnettändning av typen Bosch JU 4 R2 med handförställning genom reglage för tändningsjustering monterat på förarplatsen.

Observera att denna typ av magnettändning inte originalmonterades på traktorormodellerna T 21-T 23 som istället utrustades med magnettändning av typen Bosch JU 4 R3 som saknade handförställning. Men i Volvos utbytessystem ersätts JU 4 R3 med JU 4 R2.

Chassienummer på BM35/36:

BM och Volvo traktorer med Bolinder dieselmotor typ 1053

BM 35 1053 42,5 1952 1001-1425 425
1953 1426-1999 574
1954 2000-2732 733
1955 2735-2755 23

BM 36 1053 42,5 1952 1001-1586 586
1953 1587-2456 870
1954 2457-3525 1069
1955 3526-3567 42

Volvo T 35/36) 1053 42,5 1953 1001-1022 22
1954 1023-1517 495
1956 1518-1791 274
1957 1792-2500 709
1958 2501-2655 155

BM 35/36 1053 42,5 1955 3568-5454 1887
1956 5455-6964 1510
1957 6965-8073 1109
1958 8074-9930 1859
1959 9931-10249 319

Summering BM/T 35/36 1952-1959 12661)

Chassienummer på BM200/210:

BM 200 (bensindrift) Austin A70 32 1953-1955 1001-2140 Antal tillverkade: 1140st
BM 210 (fotogendrift) Austin A70 29 1953-1955 1001-2260 Antal tillverkade: 1260st

(*uppgifter från Munktell’s Museet i Eskilstuna)

Samtliga uppgifter är hämtade från BM/Volvos originallitteratur för de olika traktormodellerna.