BM36 med Ösa-band Kristoffer D

Rösta på denna sida

 

bm36 025

november 2012 032 (1)

(Juni 2012. BM36:an har fått renoverad motor, utbytt växellåda, friska slutväxlar ny styrsnäcka samt renoverade bromsar. Sen har plåten blivit uppriktad så gott det går. och i november har bakskärmarna kommit på plats)

 

20111203 074

(Fyndskicket hösten 2011)

 

Den här BM36:an stod uppe i Strömsund med rasad växellåda när Åke Eliasson fick reda på den av en slump. Han var på jakt efter en bra motor till sin egna BM36:a. Affär gjordes och 36:an trailades hem till Åke m familj utanför Stugun. Samtidigt som att han behöver motorn så kände vi att det var synd att skrota resten av 36:an när den var så komplett och dessutom utrustad med halvbandsutrustning från ÖSA i Alfta. Jag tog därför 36:an som delbyte på en BM10 som Familjen Eliasson/Kihlgren köpt av mig. Jag är ju själv uppfödd på bakskärmen på en BM35:a som min far hade på 70 och 80-talet.

Åke har en lös 1053-motor liggandes som jag ska kolla upp skicket på. Förhoppningsvis kanske den går att renovera upp o sätta i 36:an. Motorn är troligen bytt redan tidigare i denna Halvbandare. Hittar jag inte nån 1053 som fungerar så kan jag även tänka mig att montera i en 1113 Boxermotor i den. Har ju redan en Boxermotor i min Baklastare som är byggd på en BM35:a från 1954. Motorerna är ju nästan identiska i sig.

Bågen och väderhytten har nu monterats av så 36:an ser genast mycket bättre ut. Den står kvar hemma hos Åke i väntan på våren så att han ska kunna börja flytta över motorn. Tacksamt nog så ska jag få hjälp av honom att byta växellådan o montera i en annan motor. Dessa maskiner är ju tunga att hålla på med. Mer bilder kommer eftersom.

 

Lite detaljbilder på Halvbandaren:

 

chassiplåt beppe

(Typskylten Detaljnummer 33300 och chassienummer 4967 årsmodell 1955)

 

ösa-skylt 01

(Klassiskt märke från tiden då Ösa i Alfta var stora inom skogsindustrin)

 

ösa-märke fyrkantigt(Halvbandsutrustning typ ÖSA-55B nr:928 tillverkad och monterad 1955 hos Östbergs Smidesfabrik i Alfta)

 

bandutrustning

(Själva bandstället med sträckare)

 

fjädring till halvbandsutrustningen

(Fjädring för bandstället)

 

28/2-12 I kväll var det inte så kallt så att Åke skottade av Halvbandaren och lyfte i ett laddat batteri. O tänk den startade direkt!! Bevis finns på denna film!! 

Jag ska själv snart upp och kolla över Halvbandaren o se om jag behöver skaffa till några delar. Vi är några stycken som planerat in en tripp till en traktorskrot här framöver o då ska förråden fyllas på med Go’saker. Fick bilder på Sven-Åke Blomkvists fint renoverade Halvbandare o då blev man ju ännu mer inspirerad!!!

 

sven-åke blomkvists 36a

(Sven-Åke Blomkvists fina BM 36 m Halvband från Ösa. Foto: S-Å Blomkvist)

 

1/3-12 Bakskärmarna på dessa Halvbandare är ju tillverkade av Ösa själva. Min högerskärm är tyvärr skadad o kapad längst bak, men den ska riktas och svetsas på den saknade biten.

 

skada på skärmen

(Originalskärmarna från Ösa ska renoveras upp. Har fått sina smällar genom åren)

 

4/3-12 I helgen har Åke börjat demontera Halvbandaren för att kunna plocka ur motorn. Samtidigt har jag börjat beställa delar till den 1053 motor som jag ska renovera upp till den. Ska åka upp och gå igenom allt innan jag skickar iväg beställningen tänkte jag.

 

2011_1104pv0039

(Klassisk Bolinder Diesel mod 1053T)

 

motorbyte holger 010

(36:an demonteras så att Åke kan flytta motorn till sin egna 36:a till höger)

 

 

 

31/3-12 Idag har jag fått hjälp av Åke att byta fodren i motorn som ska till Halvbandaren. Vi trodde nog båda två att det skulle vara lika lätt som när vi renoverade motorn i Victorn. Men tji fick vi!!! Verktyget som vi använder har Åke fått tillverkat. Det är en platta som läggs under fodret samt ett plattjärn som ligger an i överkant fodret. Dessa två är ihopskruvade med en M20 gängstång. I denna gängstång skruvas sedan en kraftig ryckhammare. Efter en tids ryckande insåg vi att fodret inte rört sig en millimeter. Åke tog då och värmde inne i fodren tills dom blev rejält heta. Efter det tog vi en välförtjänt fikapaus med både kaffe, kakor o tårta eftersom det fylldes år i familjen.

Efter att fodren kallnat började dom sakta krypa upp ur blocket. Men när första fodret till slut var ute så insåg vi va felet var….ROST!!! Och i mängder… Alla vattenkanaler var mer eller mindre fulla med rostkakor som gick att skrapa loss med ett litet brytspett.

 

1 april 2012 007

(Första fodret på väg loss)

 

2011_1104 0004

(Så här illa kan de se ut i ett block om man bara kört på rent vatten utan rostskydd eller glykol iblandat)

 

1 april 2012 008

(Även fodren var rejält rostangripna på utsidan)

 

1 april 2012 013

(Inte undra på att den här motorn var kompressionslös!!! Kolvringarna satt som berget i ringspåren. Men en timme i en hink med diesel så börja dom släppa)

 

Efter en rejäl rengöring inuti blocket så kunde vi äntligen börja montera dom nya fodren. Man ska tänka på att rengöra noga i dom två spår nertill i blocket där fodertätningen ligger. Annars blir det svårt att få tätt och kylarvätskan sipprar ner i oljetråget. Dom nya fodren var lätta att knacka ner med en gummiklubba. Man får dock hålla koll så att fodertätningarna ligger i spåren och inte kommer i kläm!!

 

2011_1104 0006

(Rena (h)julafton när dom nya fodren packas upp!!!)

 

2011_1104 0008

(Samma cylinder som på bilden ovan men nu i lite bättre skick!!!)

 

Det är även noga med att rengöra kolvringsspåren innan dom nya kolvringarna träs på plats. Jag brukar bryta av en gammal kolvring och använda som rensverktyg.

 

1 april 2012 026

(Här monterar Åke dom nya ringarna på väl rengjorda kolvar. Alltid lika pirrigt när man är rädd o bryta av en ny ring!!! Var en otrolig skillnad på dom nya ringarna mot dom gamla)

 

1 april 2012 025

(Första kolven på väg in i loppet)

 

Klockan sju på kvällen satt alla tre foder plus kolvar med nya ringar på plats. Nästa steg blir nu att montera nya vevlager. Men jag ska skära ut nya låsbleck till lageröverfallen först. Mer om denna motorrenovering följer… Stort TACK till Åke för hjälpen med motorn och till Mari-Ann för fotograferingen o all Go’Fika.

 

14/4-12 Jag bor ju 6mil från där jag håller på med 36:an, så tur är att jag får hjälp med skruvningen av Åke. Jag var upp till 36:an förra helgen och hjälpte till med att demontera slutväxlarna. Det är vansinnigt tunga delar, men med hjälp av en motorlyft så gick det bra. Pga halvbandsutrustningen sitter kvar på bakaxeln så var det rätt trångt att lossa dom understa bultarna på slutväxlarna. Men med lite tålamod o lååånga fingrar så fick vi loss alla.

 

2012-04-09 008

(Skruvarna till slutväxlarna lossas, men dom undre krävde lite tålamod…)

 

 

 

 

När jag drog ut den högra slutväxeln såg jag att det låg lösa delar kring bromstrumman!! Trumman hade sprickit och lossat från axeln. Därav den obefintliga bromsen på den sidan.

 

2012-04-09_16-22-25_175

2012-04-09_16-23-00_281

(Den spruckna trumman och biten som lossnat)

 

Under veckan som varit så har Åke bytt växellådan mot en från Volvo T31. Tanken var ju att flytta över diffrentialen från 36:ans växellåda, men det visade sig att diffrentialen och pinjongdrevet sitter ihopmonterat som ett paket med axeln som går ut från växellådan. Därför monterades låda och diff komplett från 31:an. Även slutväxlarna ska bytas. Jag har fått tag i två riktiga från en BM35:a. Dom slits ju rätt bra med Halvbandsutrustningen på samt att axeln var skadad där bromstrumman spruckit.

 

2012-04-09 024

(Inte mycket kvar av 36:an nu!!!)

 

2012-04-09 022

2012-04-09 026

(”Nya” växellådan på väg att monteras mot bakaxeln)

 

2012-04-09 028

(Viktigt att låsa alla skruvskallar med låstråd före montering!)

 

2012-04-09 009

(Alla skruvar som håller ihop en BM36:a :D)

 

22/4-12 Nu sitter äntligen dom ”nya” slutväxlarna på plats. Dagen började med att jag var ner till Lars i Döviken och demonterade två slutväxlar från en skrotad BM35:a med rasad växellåda. Efter att ha lastat dessa bar det av till Överammer där Halvbandarn står.

Första uppgiften blev att montera nya packboxar mellan bromsarna och diffrentialen. Dessa packboxar (2st per sida) har måtten 65-45-10. Jag hade svarvat ett don för att knacka i dom med så allt gick bra. Sedan rengjordes dom nya slutväxlarna så att det inte var någon rost eller smuts på alla montageytor. Vid monteringen hade vi hjälp av en motorlyft. Slutväxlarna är väldigt tunga så man lyfter inte i dom för hand!

 

2012-04-11_15-38-37_296

(Nya packboxar mellan bromsarna och diffrentialen. Storlek: 65-45-10)

 

2012-04-22 011

(Åke riktar in slutväxeln så att inte dom nya packboxarna ska skadas.)

 

2012-04-22 013

(Gick smidigt med hjälp av lyften)

 

2012-04-22 015

(Alla pinnskruvar smörjdes och

muttrarna drogs rejält)

2012-04-22 008

(Undre fästbulten till slutväxeln var inte så lätt att montera när halvbandsutrustningen satt kvar under traktorn. Men tjurigast vinner!!!)

2012-04-22 017

(Även hjulbultarna fick sig en omgång med stålborsten och sen en skvätt olja så muttrarna ska gå lätt.)

 

Efter att jag blivit bjuden på middag så gick vi ut igen och monterade på bakhjulen. Åke passade även på att justera in bromsarna, så nu tar pedalerna jämt och bra. Hade ju turen att hitta en osliten bromsback i 35:an som fick donera slutväxlarna. Så nu sitter det fyra fräscha backar i 36:an. Jag hade även med motorns bakre kåpa samt svänghjul och kopplingen upp. Dessa tillhör motorn som vi renoverar till 36:an. Kåpan ska dock kollas upp. Den har en svetsad spricka runt ena rambalksinfästningen. Men det ser bra ut så vi får se vilken kåpa vi använder.

 

bm 36 halvband 001

bm 36 halvband 002

bm 36 halvband 003

(36:an, nu med fungerande växellåda, mindre slitna slutväxlar samt fungerande bromsar)

 

Jag har passat på att tvätta av svänghjulet och motorkåpan med hetvattentvätten. Många års lager av olja o fett på dom kan jag lova. Kopplingen ser väldigt osliten ut så den kommer jag att använda.

 

2012-04-20_15-45-57_555

(Motorkåpan o svänghjulet rengjort)

 

2012-04-12_18-59-29_19

(Ett par krängningskedjor m fästen hittade jag i grannens gömmor. Han har ju skrotat ner några T31:or)

2012-04-20_13-33-22_618

(Fyndat en Reservdelskatalog på Tradera!!!)

 

26/5-12 Nu har Åke och jag monterat ihop de sista på motorn och toppen är dragen med moment. Åke hade redan monterat oljetråg, bakre motorkåpan, svänghjul och koppling när jag kom till verkstan. Den kompletta motorn flyttades till 36:an och hängdes upp i en motorlyft. Motorn är en rejäl klump som nog väger 400kg drygt så den är inte lätt att hantera. Efter lite lirkande o vickande så gick motorn på växellådsaxeln och kunde skjutas ihop med traktorkroppen.

 

2012-05-26 002

2012-05-26 007

2012-05-26 015

2012-05-26 019

(Det är en härlig känsla när motorn kommit på plats. En stadig motorlyft är ett måste!)

 

När motorn kommit på plats så är det bara att börja skruva ihop allt och dra skruvarna rejält. Mycke vibrationer i en sån här maskin så det blir nog till att efterdra mycke skruv efter en tids körning. Motorblocket har fått alla slanganslutningar pluggade och blocket är fyllt med glykolvatten. Detta för att se så att fodertätningarna är täta efter monteringen av dom nya fodren. Ska tömma ur det när det blir dags för kylarmonteringen. Ska även passa på att montera en slangmotorvärmare. Anslutningar finns redan på blocket.

Jag måste skaffa en bättre remskiva till vattenpumpen. Den som satt på pumpen nu har det gått några bitar ur remläget så risken att remmen hoppar av är stor. Ja ska även byta fläkten som är väldigt sargad och krokig.

 

2012-05-26 030

2012-05-26 042

(Dags för rambalkar och framvagn att ta plats)

 

De sista vi hann göra var att montera tillbaka rambalkarna och framvagnen. Den är lite extra klumpig pga den förlängningsplatta som flyttar fram axeln så att inte framhjulen ska ta i Halvbanden. Själva halvbandsutrustningen är även den skruvad i rambalkarna med ett oändligt antal UNF-skruvar. Men till slut satt allt på plats och 36:an kunde återigen stå på sina sex hjul.

 

2012-05-26 052

 

 

3/6-12 Har passat på att renovera spridarna här hemma innan jag skall upp och provstarta motorn. Har monterat nya spetsar och provtryckt dom på 135kg eller 1920psi. Nu är dom droppfria och sprider med en fin bild. Sedan är allt pluggat för att undvika smuts. Gamla spetsarna ska jag köra i Microvågstvätten och se hur dom blir. Har man tur så kanske dom duger som reserver. Viktigast dom ger en bra bild och inte droppar.

 

2012-06-01_23-08-30_410

(Spridarna provtryckta och med nya spetsar)

 

 

9/6-12 Idag var det dax för primiärstart av motorn efter renoveringen. Åke hade redan monterat bränslesystemet innan jag kom så att vi tog itu med kylsystemet när jag dök upp med lite packningsklister mm. Nya remmar monterades och elen återinkopplades. Enda jag inte kunde koppla in var laddningsrelät. Måste tillverka ett fäste för de. original sitter det direkt på generatorn, men jag fick tag i en generator som Åke hade liggande på hyllan. Den kommer ur hans BM600. Och på dessa sitter relät på motorblocket.

 

2012-06-09 068

(Dags för vattenpumpen att lirkas på plats.)

 

Sedan följde ventiljustering och fyllning av oljor i motor och växellådan. Spridarna monterades och vi kunde tillslut mellan regnskurarna köra upp oljetrycket med bränsletillförseln avstängd. Åke blev tvungen att lossa tryckregulatorn och pumpa in olja med en kanna direkt ner i pumpen. Ville inte suga själv direkt.

 

2012-06-09 076

2012-06-09 078

(Oljan jag fyller är en inkörningsolja med rak viskositet SAE30. Detta för att förhindra glansering av fodren under inkörningen. Med glansering menas att fodren får en för blank yta som tätar dåligt mot kolvringarna)

 

 

Sen kommer ju den underbara stunden när det är dags för provstart!!

 

Film från allra första starten! Film.

 

2012-06-09 085

 

Sedan var det ju såklart dags för en provtur när motorn fått gå en stund och blivit lite varm.Film. 

 

Glädjen är ju stor när oljetrycksnålen står såhär med varm motor. Ett tydligt tecken på att motorn mår bra!

 

bm36 021

(Oljetryck på 4.5kg vid varm motor är helt godkänt)

 

 

Nästa steg blir nu att byta styrsnäckan på 36:an. Upptäckte nu vid provturen att snäckan är både sliten samt att rattstången är krokig så att det går onödigt tungt att svänga. Jag har även tagit hem fronten och ska rikta till den så att den ser bättre ut innan montering. Men jag är otroligt nöjd med resultatet av all skruvning. Halvbandaren som eventuellt skulle plockas ner och skrotas har fått ett nytt liv. Många tycker kanske att man är tokig, men jag tycker att det är intressant att få bevara dessa gamla arbetsmaskiner.

 

 

bm36 019

bm36 016

bm36 022

bm36 017

bm36 023

 

 

 

 

 

24/6-12 Midsommar helgen har mest ägnats åt gräsklippning men jag har även haft tid att gå igenom lite karossdetaljer till 36:an. Jag har ju fått tag i två ÖSA-skärmar i bra skick som suttit på en 36:a i Allingsås. Den 36:an är numera vanlig traktor så skärmarna fick jag köpa som tur var. Tyvärr var hela ovansidan täckt med nån slags silicon som jag har fått skära/skrapa/borsta bort. Men efter några timmar var allt borta. Jag ska ta upp skärmarna på jobbet och blästra dom och är det då de minsta silicon kvar så studsar bara blästermedlet bort. Ska även kapa bort några överflödiga hyttfästen samt slipa o fixa några gamla fula lagningar.

Jag har fått tag i en styrsnäcka hos grannen. Den kommer ur en skrotat T31:a och är i bra skick. Åke har monterat den i 36:an så nu kan man nog styra utan att ödsla för mycket muskelkraft. Ofta är delar från bensinserien mindre slitna eftersom dom gått mycket mindre än va dieslarna fått gå.

 

 

2012-06-24_18-47-47_194

(Skärmarna lastade och på väg till jobbet för en uppsnyggning)

 

 

Har även riktat fronten som var rätt så intryckt och med skadade revben. Jag är ingen plåtslagare men blev rätt nöjd med resultatet. När vinschen är monterad så ska jag försöka lägga igen lite nertill på fronten. Den är väldigt burdust uppkapad tyvärr. Men jag vill se vart drivaxeln till vinschen hamnar innan jag gör nått mer på den. Ska även beställa ett ”DIESEL” märke till fronten. Själva BM märket är ju i fint skick tack och lov.

 

 

2012-06-24_18-17-08_879

(Nu ser fronten betydligt bättre ut efter en timmes plåtslagning)

 

 

30/6-12 Strax innan ett rejält oväder så hann vi montera fronten, sidoplåtar samt huv på 36:an. Under tiden som Åke avfettade kylaren så passade jag på att montera laddningsrelät samt byta den spruckna säkringsdosan. Kylaren har varit felmonterad men nu sitter den där den ska så att fronten passar. Jag hade med mig 36mm kylarslang så att Åke kunde kapa till 3st nya slangstumpar. Även nya slangklammor blev de. Hade ju även turen att få tag i en ny (gammal) termostat på Tradera billigt!!! Det är samma termostat som till Volvo D47 lastbilsmotorn o dom bruka kunna finnas. Nya kostar dom ju en ren förmögenhet tyvärr. Var lite pill att få till en bra dragning av batterikablarna, men nu ligger dom skyddade så att inga skarpa kanter ska gnaga mot dom. Mellan regnskurarna så kunde ja ta en liten tur. Hade tänkt köra den varm och efterdra toppen men det får bli nästa gång.

 

bm36 027

(Här trivs man!! Rejäl utsikt på hög höjd!)

 

bm36 026

bm36 028

(Återigen en renoverad traktor utan att det syns. Precis i min smak)

 

 

Har även fått tag i band till 36.an. Jag satte ut en annons och fick napp. Banden finns ända nere i Tranås så transport ska ordnas. Men efter semestern så ska den stå komplett med band och ÖSA.skärmar igen. Har även ordnat försäkring på 36:an. Ska ställa på den om någon dag så att jag kan köra lagligt med den efter allmän väg. Den ställdes av redan 1982 och har inte vart i trafik sedan dess. Därför känns det extra kul att fick komma över 36:an. För annars har det nog varit risk att den varit skrotad idag.

 

6/7-12 Har beställt en regplåt till 36:an samt försäkrat och ställt på den så nu är den laglig att köra efter allmän väg. Den har ju inte varit påställd sedan 25/6-82 så de var ju på tiden att den kom i trafik igen. I morron ska den ställas ut på Byadagen i Överammer så bakskärmarna ligger lackade på släpvagnen och väntar på att bli monterade. Sedan börjar 36:an att bli någorlunda komplett igen. Vi ska montera spelet också i fronten. Men detta får bli efter semestern när jag har tillgång till maskinerna på jobbet igen.

 

 

 

2012-07-06_14-03-28_2842012-07-05_06-12-01_867

(Ny regplåt samt blästrade och lackade skärmar som ska monteras på 36:an)

(Perfekt att ha komplett lackverkstad att tillgå på jobbet!!)

 

 

 

11/11-2012 Idag har jag hämtat hem banden till 36:an. Den har stått och vilat ett bra tag nu, men nu ska den äntligen få bli någorlunda klar. Åke har varit snäll och monterat dom nya fästena på skärmarna så nu sitter dom på plats. Blev väldigt tjusigt tycker jag. Kommande fredag så ska jag åka upp med banden. Få hoppas att backen frusit lite så att vi kan montera banden utan att riva sönder gårdsplanen.

 

november 2012 032 (1)

(blev väldigt bra med ÖSA-skärmarna på plats)

 

november 2012 035

(bredvid kopplingspedalen syns ena fästet som flyttats från originalskärmarna)

 

november 2012 033

(eftersom skärmarna suttit på en 35:a så var alla fyra fästen för låga. nu har Åke flyttat fästena från 36:ans originalskärmar till dessa)

 

 

Får återigen Tacka Åke m familj för hjälpen med skruvandet, foton plus all Go’fika!!!

 

 

 

 

———————————————————————————————————————–

 

Data på BM36/Ösa-55B 1955

Chassienummer: 4967 Regnummer: AKP312

Halvbandsutrustning Typ: ÖSA-55B Leveransnummer: 928

Motor: Bolinder Diesel Typ:1053T 

Effekt: 38hk/1500rpm (42hk/2000rpm)

Vridmoment: 17.5kpm/800rpm

Slagvolym: 3.4 L

Kompression: 16.5kgm

Oljerymd (motor): 8.5 L (inkl renare)

Oljetryck: 3-4kg (vid varm motor)

Kylvätskerymd: 15 L

Bränsletank: 65 L

 

Copyright©2012traktorveteraner.se