Volvo PV 544 Favorit ”Svea”

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Reg..nr CTZ 711
  • Motor: Volvo B18 utf 1
  • Effekt (SAE): 75hk/4700rpm
  • Slagvolym: 1.78 L
  • Tändföljd: 1-3-4-2
  • Oljerymd (motor): 4.5 L (inkl renare)
  • Kylvätskerymd: 9 L
  • Bränsletank: 35 L
  • Vikt: 1070 kg
  • Däck: 5.90-15″

Denna enormt fina original Pv ägs av Marianne Kihlgren från Överammer Stugun. Svea som Pv´n kallas inom familjen har endast gått 12300mil. En dam från Sollefteå ägde Svea i många år. Hon jobbade på Bergs Golv i Långsele och åkte mestadels buss till jobbet. Därför slapp Svea ut i regn och rusk och på saltade vägar. Svea har alltid förvarats i garage och därför har den blanksvarta lacken klarat sig otroligt bra. Men tyvärr så lät första ägarinnan vaxa Svea en gång per år för att behålla glansen i lacken. Detta har medfört att vissa ställen idag har mycket tunn lack kvar. Dåtida vaxer var ju rätt ”våldsamma” gentemot dagens lättvaxer som ger lika vacker glans men utan att slita så mycket på lacklagret.

När den första ägarinnan bestämde sig för att sälja sin PV så köpte hennes bror Svea och hon parkerades hos honom i några år. Brodern visste nog inte riktigt vad han skulle göra med Svea utan bilen såldes till en man i Sollefteå. Han ägde bara Svea i ett år och han servade upp henne och besikttade henne innan hon återigen sattes ut till försäljning vintern 2008. Nästa köpare blev en ”samlare” i Örebro som skulle ”bevara” Svea. Tyvärr visade det sig att denna ”samlare” endast köpte Svea för att plocka delar från henne. Han ägde en gul PV Sport som han renoverat. Sporten hade samma inrednings kod som Svea.

Svea plundrades på framstolar, förgasaren och grillen innan hon återigen sattes ut till försäljning.

Under tiden funderade Marianne Kihlgren på att skaffa en PV att finåka med på somrarna tillsammans med familjen. Hon äger sedan tidigare en Amazon från 1969. Flera objekt kollades upp men alla visade sig vara i dåligt skick. Då föll blicken på annonsen om en PV Favorit nere i Örebrotrakten. Priset var rätt högt men Mariann och hennes sambo Åke reste ner till Örebro för att titta på Pv´n. Så en mörk o regnig natt den 22/7-2008 gjordes affären upp och dom satte sig i Pv´n och styrde kosan hemåt. Rätt snart upptäckte man att hon ryckte väldigt mycke på jämn gas plus att hon inte svarade så bra på gaspådrag. Men efter en lång natt så var man hemma med Svea i Överammer.

Svea ställdes i garaget och fick en rejäl genomgång av Åke. Förgasaren fixades med nya munstycken, mm. Sedan gick Svea mycket bättre och för numera ett lugnt liv med små familjeturer runt trakterna. Sommaren 2009 fick Svea ny klädsel på förarstolen som byttes med PV Sporten i Örebro. Även grillen som kom från Sporten har bytts till en finare utan fästskruvar för extraljusstag.

Så nu har Svea återfått sitt forna oslitna utseende och fått komma hem till sitt Norrland igen. Tanken är nu att hon ska få bevaras i det fina originalskick som hon är. Tyvärr har ju allt för många Pv sågats sönder och byggts om på den tiden det var modernt. Därför är det en fröjd att få se och köra Svea!!!

Lite om Pv Favorit:

Det som skiljer Favoriten från vanliga Pv´n är att dom har en treväxlad helsynkroniserad M30 låda. Saknar kromlister på runt bakre sidorutor (dessa är inte öppningsbara heller). Är utrustade med solkydd endast på förarsidan samt saknar ciggarettändaruttag.