Volvo T34 Sture J

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Volvo T34 1952
  • Regnummer: ??? ???
  • Motor: Volvo D4b
  • Bränslesystem: Förgasare Zenith
  • Effekt: 43hk vid 2000rpm
  • Slagvolym: 3.46 L
  • Oljerymd (motor): 7.5 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2-3kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 15 L
  • Bränsletank: 60+4 L

Det här är en Volvo T34 från 1952. Det är en rätt unik traktor eftersom det bara tillverkades ca:284st av denna modell.
Den hittades liggande på ett stenröse utanför Svenstavik i Jämtland. Där hade den legat sedan 1979 då familjen som ägde den köpt en modernare traktor att använda i sin grusgrop.
Det mesta var ihoprostat och lastararmarna saknades, men med en donatortraktor och en lastare köpt från Richard Öhman´s Maskinmuseeum så kunde den räddas.
Många av T34:orna såldes till Domänverket där dom utrustades med ett lastarburet barkaggregat. Just denna T34.a gick för Domänverket i Västernorrland innan den hamnade i Jämtland.
Sture Jonsson i Hammarstrand började söka efter traktorer till traktorutställningen 2007 där vi skulle visa upp hela Volvo´s sortiment av bensin/fotogen traktorer. Men det visade sig svårt att hitta nån T34:a.
Genom kontakt med Irene Nilsson på Landsarkivet i Härnösand så lyckades han spåra några T34:or som funnits här i området. Men det visade sig att dom flesta var utskrotade för gott tyvärr. Men efter ett idogt sökande och många timmar på telefon så hittade han till slut denna T34:a i Svenstavik.
Ägaren fick i uppdrag att gå till stenröset och skriva av chassienummerplåten. Och äntligen så hade Sture hittat en av de få T34:or som fanns kvar.
Våren 2007 så fick min granne Olle Höglund i uppdrag att renovera T34:an åt Sture.
En skrotad militär Volvo T32 fick donera D4B motorn, och en begagnad Ålö 1500 semihydraulisk lastare inköptes från Richard Öhman´s Traktormuseeum i Helgum.
Med dessa bitar plus fyra nya däck så kunde T34:an återuppstå igen. Tyvärr så nöp en ventilstyrning vid uppstart, men efter en topprenovering så spinner T34:an som en katt igen. Troligen så har inte den fd militärmotorn gått så mycket. Det märks när man startar den, motorgången är mycket lugn och mjuk och med ett högt oljetryck. T34:an ska nu bevaras i detta skick.
Jag är rätt säker på att det är den finaste T34:an som finns kvar!!

(PS! Hör gärna av dig om du vet av en T34:a! Vore roligt att veta hur många som finns kvar över huvud taget.)

Copyright©2010traktorveteraner.se