Dodge WC57 Command 1943

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Reg..nr BWP770
  • Motor: Dodge T-214 Sidventils sexcylindrig bensinmotor
  • Effekt (SAE): 92hk/2800rpm
  • Slagvolym: 230.2cui/3.77L
  • Borrning/Slaglängd: 82.55mm/117.45mm
  • Tändföljd: 1-5-3-6-2-4
  • Oljerymd (motor): 5qts/4.73L (inkl renare)
  • Kylvätskerymd: 18qts/17L
  • Bränsletank: 30gallon/113.6L
  • Vikt: 5675lbs/2574kg
  • Däck: 9.00-20″ på förstärkt stålfälg

Blev erbjuden att köpa den här Dodgen för någon månad sedan. Och det visade sig att den tidigare ägts av arbetskamrats familj innan, så jag har all historik på den nu. Den 6/1-2016 så var jag och kikade på Dodgen och den var i bättre skick än jag väntade mig. Tyvärr så var det -25gr så det blev inte så många foton tagna. Men affär gjordes och hämtning sker till våren när det är bättre väder och väglag.

Dodgen är byggd 1943 och gick fram till 1945 inom Amerikanska Armen. Sedan köptes dom över till Svenska Försvaret och tjänstgjorde fram till 1959 när dom byttes ut mot Volvo Valpen som nyligen introducerats på marknaden. Efter det så såldes dessa militärfordon ut hos Överskotts Bolaget till civila marknaden. 

Just denna Dodge försågs med hytt, frontpump och vattentank på 600L. Sen kom den att bli brandbil i Oviken, Bergs Kommun i Jämtland och gick ur tjänst 1976.

Därefter så ropades den in av Axel Backman på auktion för 800:- Den kördes ner till Backman’s torp i Bybo mellan Ragunda Stationssamhälle och Kälarne. Där gick den i diverse sysslor bla snöröjning fram till 2001 då den såldes till Hans-Erik Pierre i Hällesjö utanför Kälarne. Hans-Erik Pierre och hans granne Ulf Veman hade planer för Dodgen men den blev mest stående eftersom bromsarna börjat krångla. Tyvärr så gick Hans-Erik Pierre bort hastigt under sensommaren 2015 och Dodgen blev till salu. Tanken nu är att få igång Dodgen och fixa bromsarna och göra en registreringsbesiktning till Lätt lastbil. Den har varit registrerad som tung lastbil pga vattentanken som suttit på flaket.

Dodgen har till dags dato endast gått 37476miles alltså 6031mil.

12/1-2016 Har nu fått konstaterat att Dodgen är just en WC57, alltså en av cirka 2000st Command-Car levererade med winsch av märket Braden MU2 i fronten. Har haft turen att få köpa en komplett winsch inkl drivaxel och kofångare nere i Göteborg. 

6/2-2016 Idag så har jag varit upp till platsen där Dodgen står och kollat upp den lite mer noggrant. Den verkar ha fått behålla det mesta av sina originaldelar som tur är så att återställandet ska inte bli alltför svårt. Motorn ser helt ok ut och växellåda mm känns bra med direkta lägen utan glapp.

Inuti så är allt som det ska. Mätare mm är i gott skick tack vare hytten som skyddat dom från väder och vind. Den har kvar sitt original elsystem som byggts ut med saker till brandfordonet som varningsljus mm. Hytten i sig är i rätt så bra skick trots åldern. Finns lite skador på träkonstruktionen men den håller nog några år tills att jag kan återställa Command-Car karossen.

Dodgen levererades till Amerikanska Armen den 29/11 1943 och blev placerad hos ”Ordnance Department” som är en del av armen och tillhandahåller transporter av bla vapen och ammunition. Dessa fordon tjänstgjorde ju under slutet av andra världskriget och oftast nere i trakterna av Frankrike. Efter krigsslutet 1945 så samlades alla överlevande fordon på stora ytor och såldes ut som Surplusmateriel. Ett antal köptes in av Svenska Försvaret och nyttjades som allmänna transportfordon. Dodge WC gick ur tjänst i slutet på 50-talet när Volvo presenterade sin Valp. Valpen ersatte WC fullt ut inom några år. Försvarets fordon såldes i sin tur ut av Överskotts Bolaget till allmänheten. Just denna köptes in av Brandförsvaret i Bergs Kommun och byggdes om till brandbil under 1960. Den fick frontmonterad pump samt en tank på flaket som rymde 600L vatten.

Jag har med hjälp av Ulf Kårwik fått tag i flertalet av dom saknade delarna till Dodgen. Bland annat winsch inkl kofångare, original belysning med lyktor och Cut-Off lights. Vindruteram inkl fällbara insatsrutorna, bränslefilter, kartbord, mm… Såna saker är guld värda så här 73 år efter att dom tillverkades… Jag har även själv köpt på mig litteratur i form av Teknisk Handbok och Reservdelskatalog. Har även fått tag i en NOS bränslepump från Surplusförsäljning i Holland.

(Tack Ulf Kårwik för infon om dessa bilar!)