VEB Sachsenring P601 1971

Rösta på denna sida


​​

Fordonsdata

  • Reg..nr ??? ???
  • Motor: Sachsenring 2 cyl tvåtakt
  • Effekt (SAE): 26hk/4200rpm
  • Slagvolym: 0.594 L
  • Vridmoment: 54nm vid 3000rpm
  • Kylsystem: Luftkyld
  • Bränsletank: 26 L
  • Vikt: 650 kg
  • Värmesystem: Värmekammare typ VW
  • Bränsleförbrukning: 0.65/mil 2.5% oljeblandad 95 oktan
  • Däck: 145 SR 13″


En liten film när jag precist kört in den i verkstan Januari 2015. Film!

Av en ren slump så blev jag erbjuden att köpa den här söta lilla bilen för några dagar sedan genom en bekant på Facebook… En Öst-Tysk Trabant P601 från 1971.. Och jag kunde naturligtvis inte låta bli eftersom jag funderat på en Trabant i flera år samt att priset var väldigt lågt. Jag har ingen som helst historia kring denna bil pga att den kom från Polen för drygt 20år sedan och har stått på taket till en bilverkstad i Stockholmsområdet ända tills för några år sedan när den lyftes ner och såldes till Insjön i Dalarna. Där har den startats upp ibland och körts lite med, men senaste året har den stått stilla.

​Trabant var ett östtyskt bilmärke som byggdes i Zwickau i området Sachsen i Öst-Tyskland. Hela namnet är VEB Sachsenring Typ 601 De Luxe.
Dom började tillverkas 1957 och produktionen varade till 1991. Totalt tillverkades 3 051 385 Trabanter. From 1989 så var drivlinan en fyrcylindrig fyrtaktare på 1000cc som kom ur VW Polo inkl växellåda. Men karossen vägde inte upp bytet till modernare motor så tillverkningen lades ner 1991..
Karossen bygger på en plattform med skyddsram, torpedvägg, innerskärmar samt takstolpar i pressad stålplåt. Dörrar, skärmar, huv, baklucka och tak är tillverkat i Duro-plast, ett material som består av pressad bomull och harts. Närbesläktat med backelit.

(Rätt så spartanskt men lättskruvat)

(under galonskyddet så finns det faktiskt en liten 594 kubiktummare på 26hk…)

(Typskylten)

19/4-2014 Nu står äntligen Trabanten nere i maskinhallen!

Fick hjälp av Peter Sandström att hämta hem den på trailer från Insjön där jag köpte den.
Idag så har jag städat ur kupen och bagaget samt dammsugit allt inkl motorutrymmet som var fyllt med barr mm i alla vrår… Efter städningen så blev den mycket trevligare att hålla på med.. Har även monterat ett nytt luftfilter samt bytt ut slangen mellan luftrenaren och förgasaren. LDM i Tyskland har mycke delar till Trabant och dom är lätta att beställa hos. Delarna kommer med Posten inom en vecka.

(Mycket trevligare sen jag dammsugit kupen. Var full med grus o annat skrot)

​Ratten ska bytas till en fräsch originalratt. Denna har bränts sönder av solen när den stod i många år på taket till en verkstad i Stockholm.

(Inredningen har klarats sig väldigt bra trots alla år på verkstadstaket)

(Hyffsat hela och kompletta dörrsidor)

(Nya ratten samt en ny blinkersspak. Plus en reservdelskatalog som är på engelska)

(Fräscht o fint i bagaget bara jag plockat ur och dammsugit det)

(Synd nog så har ju nån kladdat taktjära på vänstersidan, men den ska få ny lack igen)

(Till och med dragkrok på den)

(Spartanskt var ordet… Har även lossat blinkersspaken som ska bytas)

(Ligger en Italiensk bilkarta i hatthyllan… Undra om Trabanten varit där…)

1/5-2014 Har blästrat o lackat fälgarna samt lagt på nya däcken idag. Blev väldigt bra och dimensionen passade bra när jag jämförde med dom gamla Pneumant diagonaldäcken i 5.20-13″.

(Nylackade fälgar med nya Falken Sincero 145/70-13″)

Har även haft loss tanken och rengjort den in och utvändigt samt bytt bensinslangen. Den gamla slangen var rätt torkad. Inuti var tanken hur fin som helst. Var bara att sila och hälla tillbaka bensinen.

Bromsarna ligger an men jag har lyckats få backarna att släppa nu så att den rullar lätt. Tyvärr så måste ja byta alla bromscylindrar i hjulen. Luftnipplarna är avdragna sedan tidigare på båda sidor fram samt vänster bak. På höger bak var nippeln hel och gick att lossa.. Blir ett fall för vintern så nu får den stå och vänta tills dess. Har en Saab som ska göras körklar först.

Passade även på att börja gå igenom elsystemet på den under tiden jag väntade på däcken. Tur nog så hittade jag detta elschema på nätet och har skrivit ut de i färg. Oumbärligt när man felsöker. Är ett enkelt elsystem men utan schema så tar det dubbelt så lång tid. Måste byta hel/halvljusrelät för att det har ärgat sönder totalt. Men jag har hittat en man som har begagnade reservdelar liggande här i Sverige. Kablar och strömbrytare är det bra kvalite på. Arean på kabeln är väl tilltagen så att de ska klara dom högre strömmarna i 6volt systemet.

(Elschema för Trabant P601 med manuell hel/halvljuskontakt. Bild från nätet)

Nu är 601:an parkerad så länge. Behändig storlek som går att ställa i ett hörn.. Det är nog några år sen Trabanten fick så mycke omsorg.. Tiden har satt sina spår men nu ska den få leva upp igen och vara ett tidsdokument från tiden när den byggdes i ett fattigt land där man behövde en enkel och driftssäker bil som var billig att bygga. Jag blir mer och mer imponerad av alla enkla men smarta konstruktioner som finns på den!!!

(Blev bra med nya däcken tycker jag)

3/1-2015 Trabanten har stått i maskinhallen nu sedan i våras.. Men nu har jag startat upp den och kört in den i verkstan. Har beställt ett bromskit för att renovera upp allt i bromsväg på den.. Men första problemet nu blir att få loss bromstrummorna.. Jag ska tillverka en avdragare o se om jag kanske måste värma med gasol också för att få dom att släppa från konan på axeln..

5/1-2015 Började dagen med att hissa upp Trabanten o ställa den på pallbockar.. Har även smort upp den kärvande gasvajern så nu blir det inte gashäng på den ideligen.. Lite besvärligt att köra med ”semestergas” och dåliga bromsar samtidigt…

(nu så är Trabanten uppallad på bockar och redo för bromsrenovering)