Bergbolagen Typ T502 1949

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Bergtruck Typ:502
  • Chassienummer: T-502
  • Motor: Volvo B4b
  • Bränslesystem: Förgasare Carter V0
  • Effekt: 44hk/3800rpm
  • Slagvolym: 1.414 L
  • Kompressionsförhållande: 6.5:1
  • Oljerymd (motor): 3.25 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2.5-3.5kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 10 L
  • Bränsletank: 40 L
  • Växellåda: Köping H4 (0.5 L olja)
  • Styrsnäcka: Ross 3-1/4 rattvarv (0.3 L olja)

Av en slump blev jag erbjuden att köpa denna lite ovanliga Dragtraktor byggd av Bergbolagen i Lindesberg 1949.
Föreningen Mid Sweden Rebels i Gnarp har haft den till att köra rundturer med på sina träffar. Men under dom senare åren har den blivit stående i ett förråd.
Tidigare har den enligt hörsägen gått på Skansen i Stockholm som dragfordon för rundturståget man kör där.
Dessa Dragtraktorer användes mest av SJ för att dra bagagevagnarna på perrongerna, eller av Postverket på dom stora postterminalerna i större städer.
Just denna Dragtraktor levererades med Volvo´s drivlina, den klassiska B4b motorn på 44hk och den treväxlade H4-lådan. Dom fanns även med drivlina från Ford Anglia och då med deras fyrväxlade låda.
Motorn är numera en Volvo B4b 51hästare utbytesmotor, men växellådan är original. Till och med ytbytesgaranti dekalen finns kvar på blocket.

2/12-11 Ja nu är ”Lilla Skutt” hemma. Fick hjälp av Evert Forsström med bil och släp att hämta hem Bergtraktorn från Gnarp. Traktorn stod i en lagerhall inklämd i ett hörn under diverse gullfiber. Men med hjälp av en verkstadsdomkraft så kunde vi trixa fram den. Den är inte körd sedan 2007 men startade nästan på en gång sen den fått några snapsar startgas. Väldigt rapp på gasen så den tog bokstavligen ett skutt upp på släpet med Evert bakom ratten!! Bromsar var det sämre med, men Evert slog av tändningen i rättan tid.

”Lilla Skutt” formligen skuttade upp på vagnen!!

5/12-11 I kväll har jag lossat förgasaren och ska gå igenom den för den är rätt ”racklig” nu med diverse saknade skruvar och lustiga lagningar.
Ska tvätta den i firmans Ultraljudstvätt och montera en renoveringssats. Men den funkar ju trots allt!! Fast med lite justering av tändning och ventiler så ska den nog motorn spinna som en katt igen… Ska även passa på att byta grenrörspackningar för den verkar vilja dra tjyvluft mellan röret o toppen.

(notera att motorn saknar oljefilter. Detta blev inte standard förrän 1951)

Tidig B4b med förgasare från amerikanska Carter samt generator,startmotor och tändsystem från Auto-Lite. Luftrenaren är av den äldsta typen. Senare B4b fick den bakåtliggande modellen.

Förarmiljö anno 1949.. gaspedalen i mitten…

9/12-11 Idag har jag haft loss grenröret och samtidigt bytt grenrörspackningarna. Dom gamla läckte både på insugs o avgassidan. Gruvade mig för att försöka lossa avgasröret från grenröret men det lossade lätt otroligt nog.

Gott om plats under huven som tur är. Har även bytt till lite mer tidsenliga tändkablar. Dom blå siliconkablarna som satt där påminde om 70-tals Ford Granada….

Efter varmkörning och injustering av den uppfräschade Carterförgasaren så går motorn väldigt fint och svarar direkt på gasen. Jag ställde rätt låg tomgång, men den stod bara o brummade lungt utan ryckningar och missar. När den fått gå på tomgång en 20min så backade ja in den i garaget. Tänkte ha den där under vintern så kan man skruva lite även om de blir kallt ute. Tyvärr så fick jag se några retsamma blå droppar under fronten när jag kom ut på kvällen. Kylaren verkar läcka lite….

11/12-11 I kväll har jag plockat loss fronten och frilagt kylaren. Ska lyfta ur den och se om läckan går att åtgärda, annars får jag lämna in den o byta cellpaketet. Vill ju ha den i bra skick utan en massa läckor.

Är en rejäl kylare på den. Systemet rymmer 10L.. Själva frontpartiet är gjutet i aluminium.

Har även passat på att montera tillbaka batteriet på det rätta stället igen. Det gick att se hur det suttit från början. Det var uppflyttat i en hemmabyggd hållare som inte var särskilt vacker… Original har det suttit nere på golvet framför passagerarens fötter. Fästpunkterna fanns kvar och likaså hålen för batterikablarna. Försöker hitta hur allt sett ut från början genom att studera olika hål o fästen som finns. Den har ju haft ett långt liv och verkar ha varit ombyggd och omlackerad ett otal gånger.

Här har batteriet suttit från början. Hålet för pluskabeln fanns redan. Likaså fästpunkterna för hållaren. Rejäl handbroms som verkar direkt på en stor trumma på kardanen.

20/12-11 I kväll har jag monterat tillbaka generatorn som jag haft isär och servat upp. Jag har putsat kollektorn och rengjort den rejält inuti. Sen var bakre bussningen glapp så en hylsa av 0.5mm bladmässing gjorde underverk. Sen är allt uppsmörjt och testkört i bänk så nu ska den ladda som den ska. Passade även på att montera en ny fläktrem för den gamla va väldigt dålig. Jag har även beställt en flexibel avgasslang för att bygga biten från grenröret o ner till ljuddämparen. Lite trång förbi rambenet så detta blir en bra lösning.

Genomgången o nysmord generator. Laddar precis som den ska nu. Kul att originaldelarna funkar fortfarande!!!

Har även plockat loss kylaren och funnit läckan. Det är runt ena fästskruven i botten som det läcker. Nån har försökt löda tidigare utan bra resultat. Jag ska få hjälp att löda den bättre, men om de inte gå få tätt så lämnar jag in den på cellpaketsbyte. Är en lite speciell kylare som nog tillverkats av Bergbolagen till just dom här truckarna.


Har försökt snygga till kylaren lite. Få hoppas att den går löda o blir tät. Det läcker kring den här fästbulten.

27/12-11 Nu har jag monterat tillbaka kylaren. Hade turen att få hjälp av Åke Eliasson med o löda den. Han hittade en läcka under nedre anslutningsröret. Har inte fyllt kylarvätska än utan ska fylla de plus kylartätning när jag fått ihop avgasröret så den går att starta o varmköra.

Kylaren är åter på plats. Fyller ingen kylvätska förrän jag kan starta o varmköra den.

3/1-11 I kväll har jag lyft upp Skutten med domkraft och plockat bort huvudcylindern till bromsen och dom två ljuddämparna. Har även kollat upp varför parkeringsbromsen inte funkar, men det är bara länkaget som hoppat isär under. Huvudcylindern är en rejäl klump som i original sitter på Fords och International´s Lastbilar. Cylinderdiametern är 1-1/4″ eller 31.75mm. Märks att även bromssystemet är rejält överdimensionerat. Huvudcylindern läcker tyvärr ut olja runt tryckstången så det blir till att renovera den.

Rejäl huvudcylinder. Fabrikatet är Wagner Lockheed mod: FD-4570. Avsedd för Ford och International Commercial Trucks. Finns även listad som reservdel till Clark´s truckar.

4/1-12 Nu har jag börjat dra nya kablar till elsystemet. All el till laddning, tändning och startmotor är färdigdraget exakt efter originalet (fast med modern kabel). Även elen till belysningen på höger sida är klar. Hann även med att få klart instrumentbrädan. Har försökt spåra hur allt sett ut från början och ja tror jag kommit på de nu.
Har köpt en bit flexibel avgasslang som jag ska dra från grenröret och ner genom rambenet till den första dämparen. Känns som en smidig lösning istället för att krångla o bygga ett rör som ska passa ner genom den trånga passagen.

Såhär tror jag det sett ut från början. Delarna jag använt härstammar från 1949 så jag hoppas det stämmer någorlunda. (den lilla tryckknappen nertill i mitten ska dock bort. Var till signalhornet, men det ska ju skötas från ratten)

Smidig lösning med en flexibel slang.

6/1-12 Idag har jag plockat ur kardantunneln och höger golvplåt. Detta för att komma åt att fixa parkeringsbromsen. Länkaget har bara hängt löst under trucken sen jag köpte den. Först fick jag klura lite för att komma på hur det skulle fungera. Men efter en stund kom ja på hur enkelt det var. Fick tillverka en typ av låsning för en klack som ska ”flyta med” när man påverkar bromsbanden. Men nu verkar allt stämma, så nu är allt ihopmonterat och smörjt och kardanbromsen fungerar som den ska igen. Denna typ av parkeringsbroms är ju väldigt effektiv.

Monterat, smort och justerat!! Nu ska den väl stå still tycker jag.

Klassisk växellåda typ H4 byggda av Köping.

8/1-11 Nu har jag börjat montera ihop fronten igen efter kylarlagningen. Har grovriktat själva fronten så att den inte ska ligga an mot cellpaketet. Den har nog fått många smällar i fronten verkar det som. Den va rejält skev, men jag lyckades få till en någorlunda passform på den. Är en dålig plåtslagare men de får duga så länge. Väldigt svårt att få alla fästhål att stämma, men trägen vinner som man säger. Har även monterat överdelen av huven plus huvsidorna. Dessa huvsidor hör till denna truck men har inte varit monterade på väldigt länge. Dom är fortfarande oranga efter tiden som Perrongtruck hos SJ. Den har ju tjänstgjort på Skansen i många år, därav den röda o gula ”cirkusfärgen”. Men turligt nog så har huvsidorna sparats och fått följa med trucken. Har även lossat lyktfästena och ska ta med dom på jobbet o blästra dom. Ska även passa på att tillverka brickor att lägga mellan fästena och fronten för att styva upp infästningen. Som det var byggt nu så har vibrationerna lett till sprickbildning runt fästhålen.
Nästa plåtjobb blir till att försöka rikta framskärmarna. Dessa har även dom fått många smällar. Men jag ska försöka knacka till dom lite försiktigt o hoppas att det blir någorlunda resultat. Tanken är ju att kunna måla upp den i SJ-orange som den varit från början samt fixa till den svarta SJ loggan som ska sitta på torpedsidan.


Nu börjar den likna en Perrongtruck igen. Front o huvar monterade. Passform va inte Bergbolagens starka sida tyvärr…

14/2-2012 I eftermiddag har jag monterat tillbaka den genomgågna huvudcylindern

(tackar Åke Eliasson för anskaffning av nya tätningar samt hjälpen med renoveringen!!)

Lite pilligt att få den på plats under golvet, men det gick till slut. Tre nyrengjorda och uppsmorda M12 skruvar m mutter underlättade. Precis allt är överdimensionerat på denna truck! Man skulle nog likaväl kunna bogsera lasten i fästet för bromscylindern ser det ut som. Efter att ha monterat tillbaka rören på utgången av cylindern så fyllde ja behållaren m bromsvätska och började pumpa på pedalen. Strax började det pysa i dom öppna luftnipplarna och vätska börja droppa. Pedalen har tryck nu och bromsarna tar, men jag ska få hjälp kommande helg av Åke att lufta ur det sista så pedalen inte ”svampar”. Jag har inte varit så mycket i garaget sista tiden, men några småstunder har jag hunnit med. Bla så har jag börjat linda det nydragna elsystemet med tjärtejp så att det ska få tillbaka det gamla utseendet. Hade turen att få tag i ett antal gamla rullar på Tradera.

3/3-12 I helgen har jag börjat kvickna till efter vinterns influensa. Har då passat på att va inne i värmen och montera ihop vänster broms och samtidigt passat på att måla trumman och fälgen när ändå hjulet är av. Lossade även sätet som ska få stommen blästrad och nya sitt & ryggstödskuddar uppsydda. Nu kommer jag åt att börja slipa och måla bakre halvan av trucken.

Lånade en avdragare för bromstrummor av en bekant.

Rejält överdimensionerade bromsar!!!

Bromstrumman är tillverkad av valsat plattjärn.

Monterat o målat.

Passade även på att provmåla den oranga färgen. Hittade SJ’s färgnummer översatt till RAL-nummer på nätet. Just denna heter Ral 2011.

Lyckades efter lite bruk av milt våld lossa fästskruvarna för sätet. Dessa är skruvade ner i gjutjärnsklumpen och var rejält fastrostade.

4/4-12 Har inte hunnit vara så mycket i garaget på sistone, men nu under påskledigheten kan jag äntligen få lite nytta gjort på Perrongtrucken. Jag har bla fått ena framskärmen riktad och ska även lossa den andra så att plåtslagaren på jobbet får ta hand om den. Har även bytt nedre kylarslangen som velat läcka. Även avgasröret har kommit på plats, men jag ska montera en till ljuddämpare för att sänka ljudnivån lite. Den är ju så kort så att det är lite ont om plats under. Men de ska gå att trixa dit en dämpare till. Den bakre dämparen är till Ferguson Grålle med underliggande system.
Idag har jag fått fart på den tjuriga generatorn till slut. Fick plocka isär den och rikta till kolen så att dom hamnade rätt emot kollektorn. Har även justerat till spänningsspolen i relät så nu laddar den 7.6v vid gaspådrag. Skall noga räknat bryta vid 7.4v men den får va 0.2v trimmad!
När jag justerade ventilerna så kände jag att oljan var rätt sträv. Den här motorn saknar ju oljefilter så täta byten är ett måste. Men ja tror att servicen på den här motorn har varit väldigt eftersatt senaste årtiondet!! Otroligt nog så har oljestickan rostangrepp!!!
Jag tappade ur en svart klumpig sörja ur tråget som nog verkligen gått över datum sedan länge. Nu har den fått 3.25L ny fräsch 10w40 olja i tråget som nog gör underverk med alla lager mm. Här finns två filmer från idag när jag backade ut den för varmkörning efter oljebytet. Film 1 Film 2

Gode vännen Jonas Leklem har börjat forska kring dessa truckar byggda av Bergbolagen. Han bor i Stockholm och har varit ut på Luftfartsverkets Museum vid Arlanda och fotat samt fått information om de truckar Luftfartsverket haft. Troligen har Bromma, Landvetter samt Sturups flygplatser haft var sin truck. Jonas ska även besöka SJ´s museum i Gävle och söka bilder och dokumentation på just min truck med chassienr: T-502. Gissningsvis är den byggd som nr:2 fast man börjat nummerserien på nr: 501. 1949 är första året som Bergbolagen bygger dessa truckar och jag kan aldrig tro att man byggt över 500st första året. Ett besök på Skansen är även inplanerat. Skansen har sparat massor av bilder som tagits genom åren så min truck borde ju finnas med på nån eller några bilder. En mässingskylt skvallrar även om att den skickats till Finland och blivit byggd till Rundturståg innan den tog i bruk av Skansen.