BL Lastaren Typ H10/35 1954

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på BL-Lastare Typ H10/35
  • Chassienummer: ????
  • Motor: Bolinder Diesel Typ:1113TRT
  • Bränslesystem: Bosch
  • Effekt: 56hk/1800rpm
  • Slagvolym: 3.78 L
  • Kompression: 16.5kgm
  • Oljerymd (motor): 10.5 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 3-4kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 15 L
  • Bränsletank: 65 L

BL-Lastaren från Br Lundberg i Skellefteå! En kämpe som funnits på gården sedan 1982. Startar alltid och får då och då lite mera färg på sig. Blir väl så småningom klar. Används ofta på gården.

Just denna baklastare såldes ny till Widmark & Platzer hyrmaskiner i Stockholm 1954. Där gick den i bla snösvängen och på sommartid i dom stora grustagen utanför stan.

1972 togs den ur drift pga att den var helt slutkörd. Min morbror som arbetade på Platzer övertog den och började renovera den. Hytten var skadad så den fick ny fram stam samt nytt tak. Slutväxlarna lagrades om och bromsarna fixades till. Orginal motorn, en BM 1053T, var så slut att den inte startade utan värmare eller startgas. Då fick en havererad vält donera en nästan ny BM 1113TR motor. Denna motor sitter fortfarande i och har inte gått många hundra timmar.

Lastaren togs 1975 upp till min morbrors sommarstuga utanför Sundsvall. Där användes den vid bygget av hans nya hus på tomten.

Vintern 1982 så fick min mor av en slump veta genom min mormor att lastaren var till salu. Ett snabbt samtal till min morbror o sedan var min mor ägare av lastaren.

Dagen före julafton så åkte min far samt en bekant till oss ner och startade upp lastaren som stod helt översnöad. Jag själv som då var 12år, åkte med i trailerbilen och visade vägen.

Efter det så har lastaren funnits här på gården. Flitigt använd till diverse jobb på gården och hos grannar. Den saknar servo så det gäller att ta i om inte lasten på lyftarmarna hjälper upp styrhjulen.

Går nu i tankar på att återställa den i orginalskick, lackerad grön med orange motor, hyttöverdel samt fälgar. Den färgen träder fram under den entreprenadgula färgen. Har i sommar lagt på fyra nya däck.

Nu är det våren 2009 och Baklastaren ska få tillbaka sitt elsystem. Det gamla var i väldigt dåligt skick och förorsakade många brända säkringar. Inte så kul att köra hem en mörk höstkväll när all belysning slocknade!

Jag har renoverat upp instrumentplåten och dragit nya sladdar. Så nu ska allt monteras in i traktorn.

Jag har ”tyvärr” monterat en växelströmsgenerator. (Gillar likströmsmodellen bättre) Men eftersom den ofta går på lågt motorvarvtal så räcker inte strömmen till från Likströmmaren. Den har orginalbelysningen plus tre arbetsbelysningar. Två framåt samt en bakåt. Plus ett värmepaket i hytten.

Jag har köpt två bättre begagnade däck till drivhjulen samt två nya styrdäck. På bilderna så har jag hunnit lägga på drivhjulen. Tyvärr så var det en skada på ena hjulet, men däcksfirman limmade i en kappa samt la in en ny slang, så nu håller det luften. Däcken ska väl egentligen ha entreprenadmönster, men eftersom jag ofta kör den på gräs så fungerar vanligt jordbruksmönster bättre.

Det är nu Maj månad 2010. Idag har jag lagt på dom nya styrdäcken på Baklastaren. Dom gamla var blankslitna och med mycke torrsprickor. I morron ska den rundsmörjas inför sommaren. Jag har även beställt ett oljefilter så att den ska få ny olja om nån vecka. Sedan så måste jag ta itu med elsystemet. Jag är ju elektriker, men jag har startat med en skruvmejsel på startmotorn i många år. (bagarnas barn…….) Instrumentpanelen är renoverad så det är bara kabeldragningen som återstår nu. Får ta mig i kragen och fixa de i sommar!