Bolinder Munktell BM200 Teddy 1953

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på BM200 1953
  • Regnummer: AGP 177
  • Motor: Austin A70
  • Bränslesystem: Förgasare Zenith 24T2
  • Effekt: 32hk vid 2200rpm
  • Vridmoment: 17.5kpm/800rpm
  • Slagvolym: 2.2 L
  • Oljerymd (motor): 8 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2-3kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 11 L
  • Bränsletank: 45+4 L

Detta är min BM200 Teddy

Bättre ”lilltraktor” på gården får man leta efter. Köpte den hösten 2006 av en granne. Jag har känt till just den här Teddy´n i många år, men äntligen blev den min. Just det här exemplaret är så orginal man kan komma. Vill helst ha kvar så mycket orginaldetaljer som möjligt på mina traktorer.

Ville ha en Teddy just för att den har Austin A70 motorn. Den är enormt råstark o drar väldigt lite bensin. Samtidigt så är det kul att ha en grön som matchar min röda T25:a. Båda är faktiskt från 1953!

Teddyn används till mycket här på gården. Vintertid så har jag ett snöblad bak. Detta är ett utmärkt komplement till snöslungan som vi har på ”nytraktorn”, en SAME Taurus 60. Slungan fungerar inte bra vid blötsnö, och med dom vintrar vi har nu så är det mest bara blötsnö hela vintrarna.

Under sommaren så drar den allt från sopor till grus på släpkärran. Har även en lastbrygga att hänga på lyften vid mindre transporter. Den är i ett bra bruksskick, så jag känner inte för att renovera den. Vill ha kvar den ”rätta” patinan på den. Har bytt alla oljor o filter, bytt glykol samt tänd detaljer. (samma oljefilter och tänd detaljer som Ferguson TE-A20!) Sedan har jag fräschat upp ratten som var väldigt solbränd. Instrumenten byttes mot nya. Ferguson TE-A20 instrument passar rakt av om nippeln på oljeröret byts mot en med 3/8″UNF utvändig gänga (finns hos Biltema)! Tempmätaren passar direkt. Detta gäller även alla Volvo T20-T30 modeller! Mätarna finns hos Olssons i Ellös. Blev en snygg och klassisk lösning som ser rätt orginal ut. Ljuddämparen är en Simon´s 2″ universal som jag köpte på ortens bildelsaffär. När jag köpte den så var det nästan raka rör!!! Snacka om pip i öronen när jag körde hem den. Det är ett gott ryt i Austin 4:an vill jag lova.

Förgasarrenovering

När jag kört ett tag med Teddyn så märkte jag att den ville stanna om jag släppte av till tomgångsvarv för fort. Vid kontroll så visade det sig att spjällaxeln på förgasaren var otroligt glapp. Så vad skulle man ta sig till nu???
Efter lite klurande tog jag med förgasaren till jobbet och klippte till små remsor av bladmässing som jag lindade kring axeln. Efter denna ”fuskrenovering” så gick traktorn mycket bättre, men jag anade att det inte skulle hålla allt för länge.
Men så en dag när jag skruvade i en Ferguson TE-A20 Grålle, så upptäckte jag att det är samma förgasare som på Teddyn´s Austinmotor. Nämligen en Zenith 24T2.
Jag ringde till Sparex som säljer delar till Grålle och beställde en renoveringssats till förgasaren. Samtidigt så lyckades jag få tag i en reservförgasare som jag kunde testa på.
En solig vårdag så rev jag ner förgasaren i molekyler och rengjorde allt med avfettning och en stålborste.
Renoveringssatsen jag köpt innehöll även bussningar om spjällhuset också skulle vara glappt och måste brotschas. Men när jag prövade med den nya axeln så passade den utmärkt i orginalhålet, den gick att snurra med lätt motstånd. Allt slitage hade blivit på axeln som är gjord av mässing.
Axeln sitter spegelvänt mot på en Grålle, men det är bara att vända den åt det håll som passar.
Det följde även med flottörventil samt nya packningar till hela förgasaren och aluminium brickor till bränsleröret.
Efter att ha satt ihop alla delar och oljat in alla rörliga delar så kunde jag montera den nyrenoverade förgasaren på Teddyn. Ni ser bilden här nedan (gissa vem som satt på traktorn o vem jag renoverat 🙂
Jag kan bara säga att jag är väldigt nöjd med resultatet! Det blev en helt ny traktor känns det som. Nu svarar den direkt på gaspådrag samt går lugnt och fint på låga tomgångsvarv. Jag justerade bränslemunstycket sedan motorn nått driftstemperatur.
Jag håller ena handen på gasreglaget och vrider munstycket med den andra. Motorn ska rusa upp i varv direkt man rör reglaget men samtidigt inte svartryka ur avgasröret.

#Om den hostar till vid gaspådrag så skruva ut munstycket.
#Om den svartryker vid gaspådrag så skruva in munstycket.

Luftskruven skruvas in tills motorn börjar gå ojämnt, sedan skruvas den ut tills högsta tomgångsvarv erhållits. Sedan ställer man in tomgångsvarvet på ca:650 rpm. Men kolla så att inte oljetrycket sjunker för lågt på tomgång när motorn är driftsvarm!!!
Sedan är det bara att tuta o köra! Om ni undrar över nått så skicka gärna ett mail så ska ja försöka svara på frågorna!





Kamkedjebyte


25/7-12 Teddyn har rullat på och fungerat som den ska. Men ett rasslande ljud har kommit mer och mer framtill i transmissionskåpan. Idag tog jag och plocka av front, huv samt kylaren. Efter att ha räknat ut hur transmissionskåpan var konstruerad så gick det lätt att lossa den. Och ja… felet syntes direkt. Kamkedjan hänger som en trasa runt dreven och har legat an mot insidan på transmissionskåpan därav rasslet.
Jag ska beställa en ny kedja och hoppas på att den hjälper. Finns ingen spännare så antagligen räcker det med en fräsch kedja. Den som sitter i är väldigt sliten känns det som.
Jag ska även passa på att byta kylare och fronten eftersom Teddyn är rullad för många år sedan. Hade turen att få tag i fina delar från en skrotad. Hela traktorn ska avfettas också för den är oerhört skitig runt motorn.



12/7-2013 Äntligen har jag fått tid o möjlighet att montera nya drev o kamkedja på Teddyn. Har varit så mycke annat att den fått stå o vänta i nästan ett år. Men nu sitter dreven o kedjan på plats och kedjan har perfekt spänning nu. Var lite pilligt att få tillbaka kedjan för regulatorn för att den måste häktas på vevaxeldrevet innan de förs på vevaxeln. Men tillslut så kom allt på plats. Smörjplåtarna på kamaxeldrevet fick flyttas över från gamla drevet. Det följde med nitar att nita fast dom på nya drevet med..


15/7-2013 Idag har jag skrapat ren motorn och avfettat den… Tror inte den här Teddyn varit tvättad sedan den lämnade BM i Eskilstuna 1953… Men under centimetertjocka lager av smuts så fanns de trots allt en orange (lite orange i alla fall) Austinmotor… Skönt att ha den ren innan kylare och karossplåtar skruvas på igen..

16/7-2013 Till slut så blev det dags för premiärstart efter kamkedjebytet.. Men den ville inte alls tända när jag gnuggade på starten.. Blev till att byta alla tänddelar i fördelaren. Tur nog så hade jag köpt hem delar till Grållen som ja kunde ta sålänge. Men med nya tänddelar så startade den direkt! O nu spinner den som en katt! Synd bara att lagret på ingående axeln i växellådan är dåligt. Den rasslar illa på friläge men tystnar när ja frikopplar. Nu återstår bara att montera tillbaks fronten och huvdelarna.


20/7-2013 Blev uppehåll i regnandet så nu har ja äntligen kunnat skruva ihop Teddyn så att den är komplett igen. Har fått tag i en bra front samt båda huvarna. Den blev mycket bättre nu med dessa påmonterade. Upptäckte dock att mycket är snett på den efter voltningen för många år sedan… Men jag har lyckats rikta de mesta så att nu får den duga sålänge..