Bolinder Munktell BM35 1953

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på BM35 1953
  • Chassienummer: 1803
  • Regnummer: CSG 554
  • Motor: Bolinder Diesel Typ:1053T
  • Bränslesystem: AB Injector Stockholm
  • Effekt: 38hk/1500rpm (42hk/2000rpm)
  • Vridmoment: 17.5kpm/800rpm
  • Slagvolym: 3.4 L
  • Kompression: 16.5kgm
  • Oljerymd (motor): 8.5 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 3-4kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 15 L
  • Bränsletank: 65 L

 

Man ska aldrig säga aldrig

8/8-2015 Trodde väl aldrig att jag skulle skaffa en färdigrenoverad traktor någongång… Men man ska aldrig säga aldrig som det heter!! Blev erbjuden denna BM35:a som inbyte mot min BM36:a med Halvband.. Och renoveringen är väldigt välgjord plus att jag växte upp på högerskärmen på just en 35:a i Kronutförande som vi hade här på gården.. De här är en sen 53:a som har bränslesystem från Ab Injector Stockholm men som har hunnit få det riktiga oljefiltret med pappersinsats istället för spaltfiltret från Auto-Kleen..

Några saker jag inte godkänner

14/8-2015 Har påbörjat lite finputsning av några saker jag inte godkänner på den.. Bla ska batterilådan riktas och få ett fäste för huvudströmbrytaren. Panelen med nyckel och laddningslampa ska fixas till och ett fungerande tändningslås samt en original laddningslampa ska monteras dit. En hel säkringsdosa ska också monteras och kopplas in.. Jag tänkte också byta strålkastarna till ett par som inte är buckliga och som har fina originalinsatser..

​Batterilådan


4/9-2015 Har ju turen att jobba med en mycket duktig plåtslagare så han har hjälpt mig att rikta upp batterilådan under veckan. Synd bara att luftrenaren är så bucklig men en fräschare finns på önskelistan..

Instrumentpanelen


14/8-2015 Har påbörjat lite finputsning av några saker jag inte godkänner på den.. Bla ska batterilådan riktas och få ett fäste för huvudströmbrytaren. Panelen med nyckel och laddningslampa ska fixas till och ett fungerande tändningslås samt en original laddningslampa ska monteras dit. En hel säkringsdosa ska också monteras och kopplas in.. Jag tänkte också byta strålkastarna till ett par som inte är buckliga och som har fina originalinsatser..

Markisolering på en traktor?​​


4/9-2015 Har ju turen att jobba med en mycket duktig plåtslagare så han har hjälpt mig att rikta upp batterilådan under veckan. Synd bara att luftrenaren är så bucklig men en fräschare finns på önskelistan.. Passade även på att lägga två plastlister i botten på batterilådan så att inte själva batteriet ska stå direkt på plåten.. Vill försöka undvika självurladdning på det viset.. Några bitar markisolering fick fylla upp kring batteriet och samtidigt isolera..

Bränslekranar


9/9-2015 Lyckades glömma bränslekranen igår så att det blev bränslestopp.. Och när jag skulle lufta så fungerade ju inte handpumpen… Men det gick lätt att fixa eftersom pumpen var demonterbar och tätningen var en vanlig o-ring.. Efter byte av o-ringen så fungerade pumpen perfekt.. Passade samtidigt på att byta kopparbrickorna som tätar under pumpen och motsvarande backventil..

Har kört en hel del med 35:an nu och bla med betesputsen. Fungerar väldigt bra och 35:an är trots storleken väldigt smidig att slå med.. Motorn går väldigt fint, endast lite vevhuskomp men det verkar inte påverka kraften.. Väldigt lättstartad bara det inte är luft i bränslesystemet.. Har ju läckt här och var men nu verkar det vara helt tätt..

Generator, laddning och fordonsel


17/9-2015 Laddningen har ju inte fungerat på 35:an sedan jag köpte den. Men nu var det dags att gå igenom generatorn och lokalisera felet.. Det är ju en stadig pjäs till generator trots att den bara är på 130W, men det räcker till så länge man inte hänger på en massa extra belysning och annat trams.. Efter att ha rivit isär generatorn så kunde jag konstatera att kolen var mer än slut plus att dom fastnat i hållarna och fick knackas ur.. Kollektorn var mörk och visade spår efter dom dåliga kolens gnistrande tillvaro..
Nya kol beställdes hos Sollefteå Bil-El och jag kunde åka in och hämta dom samma dag. Under tiden som jag demonterade generatorn så passade jag på att rengöra alla delar från koldamm och oxider som lagt sig över allt.. Kollektorn putsades av och visade sig vara fin under den brända ytan.. Lagren i både främre och bakre gaveln är av SKF-typ med lösa lagerbanor och dom tvättades rena och återfettades före montering.. Efter att ha monterat ihop generatorn så slipades några rinningar bort från tidigare lackering och sedan fick den ett lager av matt svartfärg. Även laddningsrelät fick efter genomgång ett lager färg. Men det fick bli silver eftersom dom är elförzinkade original..

Monterade tillbaka generatorn på traktorn och startade upp den så att jag kunde justera in laddspänningen rätt. Bör ligga på ca 14.7V vid förhöjd tomgång på en likströmsgenerator… Skönt nu att veta att batteriet laddas som det ska när man kör..
Nästa steg blir nu att få ordning på belysningen på den.. Ska byta ut lamporna till ett par som inte är buckliga och som har rätt insatser..