Ferguson TE-20 ”Continental” 1948

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Ferguson TE-20
  • Chassienummer: 51592
  • Motor: Continental Z120
  • Bränslesystem: Förgasare Marvel-Schebler
  • Effekt: 26hk/2000rpm
  • Slagvolym: 1.966 L
  • Kompressionsförhållande: 6 kgm
  • Oljerymd (motor): 5.7 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 1.8-2.1kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 11.3 L
  • Bränsletank: 36+4.5 L
  • Vikt: 1120 kg

Efter en del sökande så hittade jag till slut en tidig Grålle med Continentalmotorn. Den här hade jag turen att hitta via bilder på Facebook. Den är lite skamfilad i fronten plus att ratten är förstörd. Men i övrigt så är den helt komplett och i orört skick, precis som jag vill ha en traktor. Har stått ute i skogen under en gran sedan 1981.

Här kommer den fram efter 30år under en gran ute i skogen

Och när man kollar oljorna så blir Grållen än mer spännande… Oljorna i både motor och bakkroppen är spegelblanka och helt okörda. Ryktet säger att motorn är renoverad och att ägaren inte fick igång den efter renoveringen… Men det blir start till våren så då får jag väl se hur allting mår på den. Jag letar huvsidor till den eftersom dom är illa åtgångna. Huvens överdel kan ja återanvända för den är ovanligt kry och buckelfri.

Sitter nästintill nya bakdäck på den som inte rullat många meter. Ena framfälgen ska plockas av och riktas eftersom den fått en rejäl smäll. Eventuellt så har jag en likadan fälg på lager.

Det är ju motorn som gör dessa tidiga Grållar lite speciella. Dom första Grållarna som heter TE-20 och tillverkades mellan 1946-48 hade en amerikansk Continental Z120 motor under huven. Senare Grållar fick ju den vanligare Standard Vanguard motorn och fick beteckningen TEA-20 för helbensin och TED-20 för fotogenmodellen.

Continentalmotorn som är av typen Z är på 120 kubiktum eller 1.96 liter. Motorn går runt och kylsystemet är glykolfyllt så de borde vara lätt att starta upp den. Ska dock kolla upp så att kamaxel och fördelare står rätt. Nått kan ju vara galet eftersom tidigare ägaren inte fått igång den efter renoveringen.

Härligt att finna en Grålle med så hela skärmar!! Ofta är dom knöliga i bakkanten efter nått som slagit i. Lucas arbetsljus på skärmen…

14/2-2013 Såhär på vintern så blir det inte så mycke traktorskruvning. Men jag håller ju på att bygga en liten verkstad plus maskinhall nere i gamla ladugården så förhoppningsvis kan man pyssla med traktorerna året runt hädanefter. Jag har i alla fall plockat av vänster framhjul och fått fälgen riktad. Vill ju helst ha kvar dom gamla solida tallriksfälgarna på den. Jag har beställt två nya framdäck m slang plus en renoveringssats till förgasaren. Dessa prylar kom häromdagen så jag var upp och skruvade bort förgasaren.

Förgasarrenovering.

SAMSUNG

Förgasaren var helt ihoprostad när jag fick loss den…

SAMSUNG

Länge sen det fanns bensin i denna rostiga klump…

Grållar med Continentalmotorn har en amerikansk Marvel-Schebler förgasare med typbeteckningen TRX-312. Tur nog så finns ju repsatser även till dessa att få tag i. Jag skruvade isär hela förgasaren och tvättade alla delar i Ultraljudstvätten. Denna tvättmetod är väldigt effektiv för att den rengör även inne i alla små kanaler. Axeln till chokespjället satt som berget o jag fick använda lite krypolja samt milt våld innan den till slut gav med sig.

Nytvättad förgasare som jag sprutat på vidhäftande olja på så att den inte ska börja rosta igen.. Här är alla delar som ingår i förgasaren när man rivit isär den.

Till höger är resterna av gamla filtringen runt spjällaxeln. Ersätts numera av en packbox som syns till vänster i bild..

Ny nålventil monterad. Viktigt att flottörnivån blir rätt. Justeras med olika antal brickor på nålventilen.

Så här rent blev de efter tvättning..

Till vänster gasspjället och till höger chokespjället med fjäderbelastad luftventil. Jag putsade upp spjälldelarna med Autosol..

27/2-2013 I kväll har jag varit uppe på jobbet och riktat samt blästrat framfälgarna. Ena fälgen var ju rejält skadad efter en omild behandling av en hjullastare… Båda fälgarna är väldigt anfrätta av rost men det finns tillräckligt med material kvar för att dom ska gå att använda. Tur nog är rosten på insidan så att utsidan som syns kommer att se bra ur. Men dom 35åren ute i skogen ger sig till känna såna här gånger…

28/2-2013 Idag var fälgarna klara så jag kunde lägga på däcken. Spännande och se kulören pålagd nu i verkligheten. Jag hittade en yta bakom instrumentbrädan som såg fin ut och mätte fram kulören RAL 7005. Har fått färgen blandad här på färgaffären o nu ser ja att den stämmer hur bra som helst… Ska bli kul den dag hela traktorn är färdiglackad.

SAMSUNG

Riktade och lackade fälgar med nya 4.00-19″ ribbdäck.

3/3-2013 Idag har jag packat upp startmotorn och generatorn som ja fick tag i. Passade även på att plocka isär generatorn och kollade igenom den. Allt såg väldigt oslitet ut precis som säljaren lovade så jag rengjorde bara alla delar samt putsade o spårade kollektorn innan ja smörjde upp bakre bussningen och monterade ihop allt igen.

Fräsch stator som bara behövde blåsas ren.

Även rotorn såg bra ut så jag putsade o spårade kollektorn bara.

Sitter nya kol i gaveln så här behövdes bara en rengöring samt smörjning av bussningen.

Monterad o uppsmord. Nu ska den bara lackas..

10/3-2013 I kväll har jag lackat generatorn o remskivan. Själva fästet får vänta för att jag ska använda fästet som sitter kvar på Grållen. Själva generatorn kommer från en 49:a med Standard motor och ja tror de skiljer på fästena som skruvas i generatorkroppen.

Nymålad i RAL7005.

14/3-2013 Nu så har ett NOS tändningslås samt en originalratt inköpt på Ebay kommit med posten från England. Känns bra att få tag i originaldelar o slippa köpa eftermarknadsdelar som ”nästan” ser ut som original.

Nytt tändningslås i aluminium med skruvanslutningar. Precis som originalet.

Välbehållen originalratt… Har nog suttit en engelsk bonde o tummat denna ratt i många år…

Hade även turen att få tag i ett NOS grenrör till Continentalmotorn. De som sitter på motorn är trasigt i infästningen till förgasaren.

Fabriksnytt grenrör i originalutförande från amerikanska Continental. Passar Z120 och Z129 motorn.

SAMSUNG

Nytt avgasrör med den typiska knäcken på främre röret för Continentalmotorn.

29/3-2013 Har fått hem en låda med delar från Sparex.. Kylarslangar, p-ändar, fläktrem, tänddelar, oljefilter mm. Bra att ha detta hemma när man ska till med motorn. Jag har även fått tag i en enkeltank, sits o fräschare lyftarmar till den.. Även ett par fotsteg av den rätta gamla modellen har jag fått tag i..

Lite småplock till Grållen…

Fotsteg som jag fått tag i till Grållen..

5/4-2013 Idag har jag varit uppe på museet och börjat gå igenom Grållen.. Nu visar det sig att de är en Continentalmotor i den som är anpassad för fotogendrift… Enligt dom kunniga Grålledoktorerna så har det aldrig byggt såna.. Även på dom engelska internetsidorna så står det att Continental Z120 motorn endast fanns i bensinutförande..

Fotogentank med separat starttank för bensin…

Här syns den vanliga kranen för fotogentanken och uppe till höger syns den lilla mässingskranen till starttanken.

Har plockat av huven för att den måste fixas till.. Den har fått mycket stryk genom åren. Men i övrigt så verkar de mesta gå att smörja upp och fixas. Har haft ur tändstiften och lyst in i cylindrarna. O allt ser jättefint ut så det ska nog inte vara någon fara att starta den. Blir ett kul projekt detta.

Den kräver en rejäl rengöring samt några liter gråfärg. Sen ska den nog bli fin igen.

En fläktkåpa skulle jag behöva till den..

Kul att batterifästet finns kvar.. Ofta saknas denna bygel på dom tyvärr..

3/5-2013 Nu har jag plockat av tanken och lossat topplocket.. Utblåsventilerna kärvar men i övrigt så verkar motorn i bra skick. Fodren är bytta men den är körd lite efter bytet. Fast det finns inte en tillstymelse till vändkant i något av fodren…

Hur fin som helst i loppen. Inte en vänkant ens…

Plockat ur ventilerna och kratsat ren dom.. Ser ut som att utblåsventilerna har gått heta.. Dom är blåaktiga ovanför ventiltallriken… Syns på 1:a, 4:e o 5:e samt 8:e ventilen.

Alla fyra utblåsventiler kärvade men jag brotchade styrningarna o sen glider ventilerna lätt igen.. Spelet mellan ventilskaft och styrning ska vara 0.03-0.05mm. Skaften mätte ja upp till 7.97mm så en 8mm H7 brotch blev utmärkt ligger på 0-0.014mm plustolerans. Med oljefilm på skaften blev det en lämplig glidande känsla..

6/5-2013 Var en sån solig o fin eftermiddag att jag passade på att slipa in ventilerna. Körde med hederlig slippasta o batteriborrmaskinen.. Funkar bra om man är lite försiktig…

Inslipning av ventiler.. Min trogna slippasteburk från Holts börjar sina… Men den köptes 1985 när jag renoverade motorn på min A-Traktor.. Kan nog vara dags o köpa en ny…

8/5-2013 I kväll så har jag monterat ihop toppen igen med dom nyinslipade ventilerna. Viktigt att smörja in allt så att de inte nyper innan oljan hinner upp o börja smörja.. Skönt att veta nu att allt är som det ska i toppen innan man börjar gnugga på startmotorn.

Toppen är komplett igen.. Ska bara laga slanganslutningen till kylarslangen innan den också monteras. Har ett sprucket fästöra som ska svetsat o sen ska tätytan planslipas..

10/5-2013 Blev en tur upp till museet i Helgum idag och återmontering av topplocket.. Började med att rengöra blockplanet noggrant så att ingen smuts skulle hamna under nya toppackningen. Sedan var det bara att lägga på packning samt lyfta dit topplocket. Muttrarna drog jag i två steg. Först 6kgm och sedan i 10kgm som är det slutliga momentet på dom.. Muttrarna som sitter på vänstersidan går inte att komma åt med momentnyckeln så ja förlängde en ringnyckel till samma längd som momentnyckeln är och drog dessa ”på känn”… De funkar bra om man tänker sig för lite.

Toppen på plats igen och alla stötstängerna samt ventilskaft är föroljade så att de inte ska gå torrt innan oljan hunnit upp.. De nya NOS grenröret passade perfekt..

När toppen väl var på plats och dragen så skulle jag lossa fördelaren och ta med hem på genomgång.. Men tji fick jag… Den sitter som berget så nu är foten på den sprejad med krypolja så hoppas jag att de lossar till slut.. Nästa jobb blev att riva bort batterilåda, luftrenare, verktygslåda samt hela instrumentbrädan så att man kommer åt med hetvattentvätten när kroppen ska tvättas ren.. Alla lösa delar ska glasblästras och lackeras upp före återmontering.. Provade även att montera originalstartmotorn och de passade perfekt..

Toppen på plats, ventilerna justerade till 0.25mm på insug o utblås samt ny ventilkåpspackning monterad… O nu var de plötsligt kompression i Continentalaren!!!

11/5-2013 När jag kom ut i morse så regnade det rejält. Därför så tog jag och monterade isär hela instrumentpanelen så att ja ska kunna blästra alla lösdelar. Lite pillrigt att få isär huvlåsen men trägen vinner… Mycke krypolja o tålamod så kunde alla skruvar lossas utan att nått gick av. Måste däremot skaffa ett nytt gasstag mellan reglagespaken och segmentskivan. De gamla är så slitet att p-ändarna ramlar loss av sig själva..

Finns lite delar på en Grålle instrumentbräda…

4/6-2013 Har plockat av instrumentering o batterihylla för blästring o målning. Bäst att göra de innan hopmontering då det blir trångt att komma åt. Monterade även en bättre ratt så att de går att styra igen… Fick även loss den trilskande fördelaren med hjälp av gasolen. Värmen gjorde att den lossnade väldigt snällt.

7/6-2013 När jag väl fått loss fördelaren så visade den sig gå väldigt tungt och var väldigt smutsig inuti. Jag demonterade alla tänddetaljer där bla brytarna var hemmagjorda och lödda med mässinglod… Själva fördelarhuset med axel o förställningsvikter kördes i Ultraljudstvätten på jobbet. Efter de så börja den gå mycket lättare. Tvättvätskan blev rejält brunsvart så de fanns mycke smuts inuti den.. Efter smörjning med WD40 så går den nu lätt och vikterna ledar ut och in lätt o fint. Fjädrarna var väldigt rostangripna så jag tillverkade nya från ämnen jag hade i fjädersortimentet. Känns rätt lika i dragprovet.. Sedan återmonterades allt och nya tänddelar sattes in. Dom nya brytarna blev ja inte nöjda med då kontaktytorna inte möttes helt plant. Men en tång o lite justering löste problemet.

Skruven som ansluter brytare/kondensator med tändspolen fick ny isolator som ja tillverkade av en bit plastslang samt en plastdistans från en regplåt..