Ferguson TED(A)-20 1951 (ombyggd till bensinare)

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Ferguson TEA-20
  • Regnummer: S1214/Z3899/Y4189
  • Chassienummer: 218300
  • Motor: Standard-Vanguard
  • Bränslesystem: Förgasare Zenith 24T2
  • Effekt: 31hk/2000rpm
  • Slagvolym: 2.088 L
  • Kompressionsförhållande: 4.8kgm
  • Oljerymd (motor): 6.8 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2.8-4.2kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 8.5 L
  • Bränsletank: 40 L
  • Vikt: 1120 kg

Ja ibland har man turen med sig.. En kompis hörde av sig i slutet på Juni 2014 och ville avyttra en Grålle som han hade stående. Han undrade över prisbilden på Grållar… Självklart så var jag ju själv spekulant så det blev en snabb o smidig affär.. Efter nån vecka så åkte jag upp och tittade på Grållen som visade sig vara i bättre skick än vad jag trott.. Brytarna filades och friskt bränsle fylldes i tanken. Ett batteri monterades och sen startade den hur snällt som helst.. Den bluddrade en hel del och det hördes ett läckage på avgasventilerna.. Men fullt körbar var den så en provtur blev de.. Se film… Provturen!


(fyndplatsen i Mårdsjön/Ramsele)

(en nöjd Viklund provkör fyndet uppe i Lit)


(jag började ”köra” röd Grålle tidigt! här med pappa hösten 1971)

(rak och fin i plåten och helt komplett)


(klassisk Grålleinstrumentering)


(originalkablarna från -52 hänger med…)


Den 22/9-1965 så registreras denna Grålle om till TED/A sedan den byggts om för enbart bensindrift. Detta genom att plana topplocket för att öka kompressionen och man har även bytt tanken till en enkeltank. Dock från en 35:a som har ”spillkjolar” på sidorna. I regpapperen skrivs det in att bränslet är bensin och beteckningen blir TEA-20.. Den lackas då även om till MF35ans röd/grå färg och får även 35ans dekaler. Antagligen för att se modernare ut.

6/10-2014 Nu har jag äntligen fått hem Grållen och kan börja gå igenom den. Första steget blir att undersöka hur ventilerna mår..

(dags att börja demontera huv och tank inför topprenoveringen. nya bakdäck på plats)

(huv och tank demonterat och dags att lyfta av toppen)


(toppen demonterad och fodren ser bra ut och har minimalt med vändkanter)

När jag demonterat toppen och kollat upp ventilerna så visade det sig att flera ventilsäten på avgassidan var brända och behöver Mira-fräsas. Insugssidan däremot behövde bara slipas in med pasta för att få en fin tätyta mot sätena. Efter att ha Mira-fräst avgassätena så beställde jag hem fyra nya ventiler. Dom gamla har säkert gått slipa men dom var väldigt blånerade upp efter skaften.. Och nya ventiler kostar 63:- så då är det inte värt jobbet att rädda dom gamla slitna ventilerna.


(här syns ett av dom brända avgasventilssätena)

​Under tiden som jag väntar på dom nya ventilerna så passade jag på att hacka bort den spackelkaka som täckte en frysskada på blockets högersida. O det visade sig vara ett stort hål bakom spacklet…


(detta fann jag under allt spackel. har börjat borra för skruvarna till halvsulningsplåten)

Funderade ett tag på hur jag bäst skulle täta hålet och kom fram till att en gammal hederlig ”halvsulning” med plåt var bästa alternativet.. Så gjorde man förr och därför borde det fungera lika bra idag..


(och såhär blev det. riktigt nöjd med resultatet)

22/10-2014 Har haft tid att vara i verkstan några kvällar nu så det har blivit lite gjort på Grållen… Toppen är ju klar så jag rengjorde topplanet och har återmonterat toppen och termostat/vattenpumpshusen.. Tyvärr så var vatten pumpen inte i de skick jag trodde så en ny är beställd.. Är ju tack o lov billiga delar till Engelska maskiner i allmänhet..


(topplocket är färdigrenoverat o redo att monteras)


(blockplanet rengjort)


(toppen är på plats och dragen i moment)


(termostat/vattenpumpshus på plats)

Fick en bild av gode vännen Per Ericsson där han byter topplockspackning på den här Grållen den 12/6-2000. I samband med detta så renoverades toppen. Tyvärr har nån ställt om och felställt ventilerna på senare år och efter det så har avgasventilerna bränts sönder…

(foto: Knut Runsten)

1/11-2014 Äntligen så blev det dags för provstart.. Har efterdragit allt och monterat tillbaks tanken bla.. Tillverkade nya tändkablar och monterade ett nytt fördelarlock eftersom det gamla var spräckt vid några av kabelanslutningarna.. Även förgasaren har renoverats då spjällaxeln var väldigt glapp plus att den var fullt igensatt med grums inuti..


(nytt fördelarlock samt nytillverkade tändkablar)


(ultraljudstvättad och renoverad Zenith 24T2)

Har även fått nya framdäcken pålagda. Fälgarna var väldigt kantstötta så det behövdes gaslåga o rejäl hammare för att rikta dom.. Vill ju inte förstöra patinan genom att lacka dom så det blev borstning av dom värmda partierna med en stålborste o sen sprayade jag yttre fälgringen med en grå grundfärg i tre lager.. När färgen torkat i en par dagar så tog jag stålborsten och borstade upp den lackade ytan.. Blev riktigt nöjd med resultatet som ser lite slitet ut..


(nya framdäcken på plats)

När jag startade motorn så spann den precis så fint som den ska.. Lite förgasare och tändningsjustering ska göras men jag ska köra ut den så att jag kan ha den igång en stund utan att bli rökförgiftad inne i verkstan.. Kommer film på de lite senare.. Tyvärr så var batteriet tomt på videokameran ikväll…

14/11-2014 Har blivit lite gjort på Grållen varje dag så nu är medbringaren på vattenpumpen på plats och passar.. När jag fick hem den nya medbringaren så passade den väldigt dåligt och fläktremmen spårade inte rakt.. Fick svarva om den lite och även modifiera den koniska pinnen som låser medbringaren på pumpaxeln..
När remskiva och fläkt var monterat o klart så kunde jag starta den och låta motorn gå en stund.
Fick tag i en original fästbygel till batteriet också så nu börjar den bli helt komplett. Väntar bara på startveven som också är på väg. Guld värt att hitta saknade delar via Facebook och gruppen Grållens Vänner.
Ett tips är att flytta jordkabeln (+) från skruven bakom instrumentpanelen och ner till ena fästbulten till startkontakten uppepå sprängkåpan för bättre kontakt!!

(rätt batteribygel på plats och jordkabeln (+) flyttad ner till sprängkåpan. även monterat batterifrånskiljare på (-) sidan)

Sedan allt verkar funka som jag vill så kunde jag montera tillbaka huven igen. Den hade fått några smällar i nederkanten så jag passade på att rikta till dessa med en plastklubba. Även höger gångjärnsfäste var knäckt så detta fick jag rikta med en stor skiftnyckel..


(nu ser den ut som en Grålle igen.. eller en ”Rölle” rättare sagt…)

5/1-2015 Ja då var det ett nytt år igen.. Grållen har stått inne i verkstan så länge under tiden som jag jobbat på Ford 8N.. Men när det nu blev dags att ta in Trabanten i verkstan så har Grållen fått flytta ut i maskinhallen till dom andra traktorerna.. Det var så fint väder att jag passade på att köra en sväng i solen.. Den går riktigt fint nu och jag är väldigt tackasam som fick överta Knut’s gamla Grålle och bevara den till framtiden.. Den hade sina krämpor men nu har den frisknat till.. Jag fick med en vadderad sitsinsats som jag nu har monterat. Passade utmärkt på Grållens plåtsadel så nu sitter man varmt o behagligt när man kör..


(parkerad bland kompisarna ute i maskinhallen)


(vadderad tillbehörssits att spänna fast på stålsitsen)

15/5-2015 Inte uppdaterat sidan på några månader men nu har det blivit vår och traktorerna har kommit till användning igen.. Grållen har fått agera transporthjälp med den Transportbox som jag fick av grannen.. Väldigt behändigt när saker ska fraktas ner till nya förrådet efter renoveringen..