Ferguson TED-20 1950

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Ferguson TED-20
  • Regnummer: X4502/BCY072
  • Chassienummer: 144589
  • Motor: Standard-Vanguard
  • Bränslesystem: Förgasare Zenith 24T2
  • Effekt: 31hk/2000rpm
  • Slagvolym: 2.088 L
  • Kompressionsförhållande: 4.8kgm
  • Oljerymd (motor): 6.8 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2.8-4.2kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 8.5 L
  • Bränsletank: 32/8 L
  • Vikt: 1120 kg

10/5 2018 Hörde talas om denna Grålle när en jobbarkompis berättade att den stod övergiven i en grannfastighet i byn där han bor. Mannen som skulle köpa den gick bort innan affären var avklarad så allt blev stående.. Jag kontaktade ägaren som den stod registrerad på och han blev glad att äntligen kunna få den såld..
Förgasaren är demonterad på den pga av nått fel jag inte vet och en ny hade blivit köpt men inte monterad..
Grållen har nya bakdäck men framdäcken är nått hemmasnickrat så dom ska bytas till original 19″ fälgar.. Den är otroligt fin i all plåt och verkar förvånansvärt osliten i övrigt.. Lite blött där den står men så fort det går så ska den hämtas hem.. Den har tyvärr körts på 12V under några år men inte körts så mycket med tack och lov.. Nu ska den återställas till 6v innan uppstart så att inte startmotorn tar mer skada än den redan gjort…

Väldigt fin i all plåt.

Ny kylare monterad.

Huvudströmbrytaren ska väck och hålet läggas igen… Även tändningslåset ska bytas till ett original samtidigt som jag monterar en ny elhärva.

Eftersom sommaren tillbringats med målarpenseln på verkstan så har de inte funnits så mycket tid för skruvning på denna TED. Men jag hann montera original 4.00-19″ framdäck i alla fall samt tvätta av den med hetvattentvätt. Den var verkligen nerkletad med olja runt motorn pga den läckande ventilkåpspackningen.
Efter rengöring så monterade jag även på en ny elhärva eftersom man klippt sönder gamla elsystemet och kört med 12v och växelströmsgenerator.. Ett original tändningslås samt en kry bensintank fick jag tag i på Facebookgruppen Grållens Vänner.
Fick ju med en fabriksny förgasare som jag monterat på. Tillsammans med nya tänddelar och justerad tändning så går den riktigt fint nu.
Återstår nu bara att fixa packboxarna på drivaxlarna samt rengöra bromsbanden från olja.. Just nu helt bromslös…

Nya originalhjul monterade fram.

Påbörjad demontering för att kunna ställa ventiler och tvätta ren den från läckande olja.

Hetvattentvätt gör underverk. Så mycket trevligare att skruva också när allt är rent..

Nya kylarslangar ska monteras.

Äntligen återställt till 6v som det ska vara. Renoverad generator samt genomgången startmotor. Begagnat tändningslås passade utmärkt.. Ett nytt batteri köptes så nu startar den lätt.

Nya elhärvan monterad på laddningsrelät.

Nya tänddelar i fördelaren samt nytt fördelarlock och nya tändkablar skadade inte.. Dom gamla var riktigt hårda..

Ihopmonterad och uppstartad. Går väldigt fint nu.