Ferguson TEF-20 1953

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Ferguson TEF-20
  • Regnummer: ????
  • Chassienummer: 317761
  • Motor: Standard-Vanguard 20C
  • Bränslesystem: Simm´s Insprutningssystem
  • Effekt: 26hk/2000rpm
  • Slagvolym: 2.1 L
  • Kompressionsförhållande: 18kgm
  • Oljerymd (motor): 6.8 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2.8-4.2kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 8.5 L
  • Bränsletank: 40 L
  • Vikt: 1280 kg

Denna Grålle diesel blev jag tipsad om i samma veva som jag köpte Franskbyggda TEA-20. Bilderna visade ett komplett och icke ombyggt exemplar som jag gärna ville rädda.. Mer historia om denna TEF kommer..

13/10-2018
Har hållit på några veckor nu med TEF.. Har hunnit få loss motorn och startat upp den bla. Känns bättre att fortsätta med den nu när man vet att den startar och går. Tyvärr så är startmotorn kass och måste bytas. En lindning är av så att den förlorat effekt.
Tack och lov så har jag köpt en nästintill komplett 20C-motor uppe i Stugun. På den finns bla startmotor samt grenrör vilket jag också behöver.
Hela traktorn verkar väldigt ”oskruvad” och har kvar alla typiska delar som brukar saknas på dom.
Hade som tur var ett Firestone Fieldmaster 11-28″ stående. Samma som det trasiga däcket.

Äntligen inne i verkstan. Huv och ratt ska bytas ut bla…

Demontering påbörjad inför lite välbehövd service efter 25års stillestånd.

Standard 20C är en enkel och välfungerande dieselmotor.

Spridarna ser fräscha och fina ut.

Segmenten i insprutningspumpen har inte fastnat utan rör sig som dom ska.

Ventilerna behövde inte justeras. Höll sig på 0.3mm på både insug och avgas. Precis enligt böckerna.

Bränslesystemet tömt och demontering påbörjad. Hjälptanken fick lödas i botten pga läckage och även bränsleslangarna läcker en hel del.

En fräsch originalratt får ersätta den dåliga Amazonratten nån monterat på.

Ljuddämparen lagad i botten och ett fräscht grenrör monterat. En ny krök köpte jag eftersom den som var monterad kom från bensinmodellen och har fel vinkel.

Hela bränslesystemet är återmonterat med nya filter och slangar. Lite trixigt att lufta utan matarpump men det gick efter ett litet tag. Gäller att ha fritt flöde ända från huvudtanken och ner till insprutningspumpen.

Letade fram en ny spårskruv med kullerskalle till vevhusventilationsfiltret. Mycket snyggare med rätt skruvar på rätt plats.

14/10-2018
Idag har jag äntligen fått igång TEF igen. Var luft kvar i systemet som jag fick åtgärda några ggr. Hoppas att det är fritt från luft nu till slut. Den fick vara igång nästan en timme på varierade varvtal så att allt fick mjuka upp sig. Tempmätaren visade på drygt 80gr vilket är helt ok. Synd nog så verkar oljetrycksmätaren död men tryck finns i systemet i alla fall.. Ska byta ut den vid tillfälle. Laddningen fungerar utmärkt så den delen får ingen genomgång just nu i alla fall. Tillverkat nya batterikablar och fäst batteriet lite provisoriskt på bakaxeln så länge så att den skall gå att köra. En patinerad grå huv skruvades på plats istället för den sönderbucklade röda huven som satt på. Väntar på nya framdäck nu så ser den mycket bättre ut.
Nästa projekt nu blir att demontera lastarfästena på bakaxeln och montera tillbaks bakskärmarna på rätt plats igen. Tyvärr sitter bultarna stenhårt så de blir nog att gå på muttrarna med gaslågan först.

Tempmätaren visar stadigt ca 82gr vilket stämmer med termostatens märkvärde.

Startad och utkörd för egen maskin. Första gången på ca 25år som den rullar för egen maskin.

En grå patinerad huv monterad istället för den buckliga och trasiga röda huven som satt på.

Börjar mer och mer att likna en komplett Grålle igen.

27/10-2018
Blivit några timmar i verkstan sedan sist.
Lastarfästena är demonterade och bakskärmarna återmonterade. En originalratt är monterad istället för den fula Volvoratt som satt på. Köpte ny woodruffkil samt täckkåpan under ratten och brickan under navmuttern.
Även kallstartsanordningen från Ki-Gass har gåtts igenom och funkar nu bra. Strömbrytaren till glödstiftet fick jag byta. En startkontakt från Austin är ju likadan och en sån hade jag på hyllan.. Hade turen att få tag i ett par lyktfästen till TEF av en kollega på jobbet. Dessa är svåra att hitta idag så lyckan var fullständig kan jag lova…
Väntar nu på dom nya framdäcken. Även dom kommer att förhöja utseendet på Grållen.

Lastarfästena demonterade och bakskärmarna återmonterade på rätt plats igen.

En fräsch originalratt är monterad med ny woodruffkil och ny täckkåpa samt bricka.

Kallstartssystemet rengjort och provat. Fick byta strömbrytaren till glödstiftet.

Lyktfästen för TEF tillverkade av AB Farming i Nyköping. Farming var importör av Ferguson och monterade bla belysning från Bosch.

17/11-2018
Pysslat på lite varje kväll så nu är membranet i regulatorn bytt samt nya spridarspetsar monterat. Öppningstrycket justerat till 123.5kg enligt verkstadshandboken.
Gjorde stor skillnad på motorgången. Även fått hem och monterat nya framdäck. Efter en lite längre provtur så börjar krafterna återkomma i motorn. Tycker även att vevhusventilationen ryker mindre nu. Kolvringar mm börjar väl röra på sig och täta bättre. I regulatorhuset hade nån hemmamekaniker monterat en fjäder som motverkade gaspådrag. Därför den varit så väldigt slö när man ökat varvtalet. Demonterade fjädern i samband med byte av membranet så nu svarar den direkt på gasen.
Efter rejäl varmkörning så tappade jag ur tråget. Och om det var olja ska jag låta vara osagt… Kolsvart diskvatten är mer en rätt beskrivning… Till på köpet så saknas både bricka och fjäder i oljefilterhållaren så att filtret har bara legat löst utan funktion…

En kartong med delar från Agriline anlände från England.

Byte av membran i regulatorhuset. Satt en hemmagjord fjäder runt reglerstången som jag plockade bort.

Nya spridarspetsar monterade och öppningstrycket justerat till 123.5kg. Nya kopparbrickor vid montage av spridarna i toppen.

Lite nytt gummi på framhjulen förhöjde utseendet rätt mycket.. Vredestein 5.50-16″ valde jag. Börjar se rätt bra ut nu gamle TEF…

Efter en rejäl varmkörning så tömde jag ur motoroljan som var svart och blaskig.. Tyvärr så saknades (som vanligt) tryckbricka och fjäder i oljefilterbehållaren så de blir att tillverka nytt och hitta en lämplig fjäder..