Ferguson TEF-20 1953

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Ferguson TEF-20
  • Regnummer: ????
  • Chassienummer: 317761
  • Motor: Standard-Vanguard 20C
  • Bränslesystem: Simm´s Insprutningssystem
  • Effekt: 26hk/2000rpm
  • Slagvolym: 2.1 L
  • Kompressionsförhållande: 18kgm
  • Oljerymd (motor): 6.8 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2.8-4.2kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 8.5 L
  • Bränsletank: 40 L
  • Vikt: 1280 kg

Denna Grålle diesel blev jag tipsad om i samma veva som jag köpte Franskbyggda TEA-20. Bilderna visade ett komplett och icke ombyggt exemplar som jag gärna ville rädda.. Mer historia om denna TEF kommer..

13/10-2018
Har hållit på några veckor nu med TEF.. Har hunnit få loss motorn och startat upp den bla. Känns bättre att fortsätta med den nu när man vet att den startar och går. Tyvärr så är startmotorn kass och måste bytas. En lindning är av så att den förlorat effekt.
Tack och lov så har jag köpt en nästintill komplett 20C-motor uppe i Stugun. På den finns bla startmotor samt grenrör vilket jag också behöver.
Hela traktorn verkar väldigt ”oskruvad” och har kvar alla typiska delar som brukar saknas på dom.
Hade som tur var ett Firestone Fieldmaster 11-28″ stående. Samma som det trasiga däcket.

Äntligen inne i verkstan. Huv och ratt ska bytas ut bla…

Demontering påbörjad inför lite välbehövd service efter 25års stillestånd.

Standard 20C är en enkel och välfungerande dieselmotor.

Spridarna ser fräscha och fina ut.

Segmenten i insprutningspumpen har inte fastnat utan rör sig som dom ska.

Ventilerna behövde inte justeras. Höll sig på 0.3mm på både insug och avgas. Precis enligt böckerna.

Bränslesystemet tömt och demontering påbörjad. Hjälptanken fick lödas i botten pga läckage och även bränsleslangarna läcker en hel del.

En fräsch originalratt får ersätta den dåliga Amazonratten nån monterat på.

Ljuddämparen lagad i botten och ett fräscht grenrör monterat. En ny krök köpte jag eftersom den som var monterad kom från bensinmodellen och har fel vinkel.

Hela bränslesystemet är återmonterat med nya filter och slangar. Lite trixigt att lufta utan matarpump men det gick efter ett litet tag. Gäller att ha fritt flöde ända från huvudtanken och ner till insprutningspumpen.

Letade fram en ny spårskruv med kullerskalle till vevhusventilationsfiltret. Mycket snyggare med rätt skruvar på rätt plats.

14/10-2018
Idag har jag äntligen fått igång TEF igen. Var luft kvar i systemet som jag fick åtgärda några ggr. Hoppas att det är fritt från luft nu till slut. Den fick vara igång nästan en timme på varierade varvtal så att allt fick mjuka upp sig. Tempmätaren visade på drygt 80gr vilket är helt ok. Synd nog så verkar oljetrycksmätaren död men tryck finns i systemet i alla fall.. Ska byta ut den vid tillfälle. Laddningen fungerar utmärkt så den delen får ingen genomgång just nu i alla fall. Tillverkat nya batterikablar och fäst batteriet lite provisoriskt på bakaxeln så länge så att den skall gå att köra. En patinerad grå huv skruvades på plats istället för den sönderbucklade röda huven som satt på. Väntar på nya framdäck nu så ser den mycket bättre ut.
Nästa projekt nu blir att demontera lastarfästena på bakaxeln och montera tillbaks bakskärmarna på rätt plats igen. Tyvärr sitter bultarna stenhårt så de blir nog att gå på muttrarna med gaslågan först.

Tempmätaren visar stadigt ca 82gr vilket stämmer med termostatens märkvärde.

Startad och utkörd för egen maskin. Första gången på ca 25år som den rullar för egen maskin.

En grå patinerad huv monterad istället för den buckliga och trasiga röda huven som satt på.

Börjar mer och mer att likna en komplett Grålle igen.