Fordson Super-Dexta ”New Performance” 1964

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Fordson Super-Dexta
  • Chassienummer: 09D926742
  • Regnummer: COP 302
  • Motor: FoMoCo F3-152 förkammardiesel (liknande som Perkins A3-152 )
  • Bränslesystem: Simms Minimec
  • Effekt: 45hk/2250rpm (42hk/2000rpm)
  • Slagvolym: 2.5 L
  • Kompression: 17.4kgm
  • Oljerymd (motor): 7.2 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 3-4kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 8.5 L
  • Bränsletank: 31.8 L
  • Vikt: 1600 kg

Blev kontaktad av en man här i byn för några veckor sedan.. Han hade en traktor stående som han ville bli av med.. Och att säga de till mig är ju som att vifta med ett märgben framför en hungrig hund… Jag åkte ner och kikade på traktorn som visade sig vara en Fordson Super Dexta från 1964, alltså sista produktionsåret för Dexta.
Sista två åren fick Super-Dexta vita fälgar och vita skärmar. Motorn uppgraderades till 45hk och man kallade dessa Dextor för ”New Performance”
Dextan har gått hos Östersunds Stadsförvaltning som ny och är därför lackad gul. Hytt och skärmar var sönderrostat så dessa är skrotade av tidigare ägaren.. Den såldes från Stadsförvaltningen 1976 och hamnade hos en privatperson som körde väldigt sällan med den.. Tack vare det så har den stått oanvänd länge och tyvärr utan skydd över avgasröret. Detta har gjort att ventilerna är skadade och läcker..
Det blev affär på Dextan så nu har den andra Forden kommit i samlingen.. Jag blir 4:e ägaren på den inkl traktorfirman som levererade den ny i januari 1965.

14/6-2015 Regnet har öst ner hela dagen så att jag åkte ner till garaget där Dextan står och tömde ur gamla bränslet och torkade ur tanken. Det fanns början till algbildning så rengöring var nödvändigt..
Passade även på att kolla upp elsystemet eftersom startmotorn inte ville slå till.. Det visade sig vara solenoiden som var trasig så en ny sådan ska monteras. När jag kortslöt över solenoiden så funkade de som de skulle..
Jag testade att starta men tyvärr så läcker ventilerna så pass mycket att den inte orkar tända på kompressionen.. Jag ska bogsera hem den och demontera topplocket så att jag kan åtgärda ventilerna..

​6/8-2015 Nu är Dextan äntligen hemma i verkstan. Började direkt att frigöra toppen så att jag skulle kunna lyfta av den.. Var lite tjurigt att få den att släppa från en pinnbult. Men det visade sig ha läckt sot ut mot pinnbulten som hade kärvat.. När toppen väl var lös så plockade jag ur ventilerna och kunde snabbt konstatera att alla utblåsningsventiler var sönderbrända och ventilsätena likaså… Ettans ventilsäte som fått mest stryk saknade en bit i toppen så de var bara att kassera toppstommen..

8/8-2015 Har nu beställt en komplett topp till Dextan.. Hittade på nätet nya toppar för 2250:- plus frakt hos en firma här i Sverige.. Inget att tveka på alltså… Under tiden som jag väntar på toppen så har jag rengjort blockplanet rejält och torkat ur cylindrarna.. Fodren är fina och har minimalt med vändkanter..
Har även riktat upp tanken som hängde ner ca 5cm i framkant och gav huvlinjen en kutryggig form.. Någon slags distans saknas så jag får hitta på nån lösning…
Även framlyktorna har jag flyttat ner tillbaks i grillen där dom ska sitta.. Dom satt ju på en båge ovan fronten pga frontbladet som den varit utrustad med hos kommunen i Östersund.. Dextan fick ett mer normalt utseende när allt fick riktas upp och komma på sin rätta plats igen..

27/8-2015 Äntligen fått hem nya topplocket och kunnat montera de.. Några småsaker fick monteras över från den gamla toppen men stomme och ventiler mm är fabriksnytt.. Har under tiden rengjort termostathuset och glasblästrat de pga all rost och flagnad färg.. Blir ju ny termostat och nya kylarslangar så det ska bli tätt.. Ingen ide att gena utan lika bra att byta allt när man ändå håller på.. Blev fräscht med nya kylarslangar och ny termostat. Passade även på att testa tempmätaren med en tändare och den fungerar… Bilderna neråt visar div montering av topp med tillbehör…



​15/10-2015 Inte hunnit med så mycket i verkstan senaste tiden och inte hunnit uppdatera hemsidan heller. Men motor är färdig och uppstartad nu och den går väldigt fint.. Cylinderloppen var knappt slitna så att nån gång har denna motor fått nya foder… Blev en provtur runt lägdorna för att se så att allt fungerar på Dextan.. Och de gjorde det faktiskt så jag är mycket nöjd med detta köp..
Har även renoverat styrsnäckan som glappade betänkligt.. Är en trapetsgängad stång som dras upp och ned av en gänghylsa som ratten sitter på.. Hylsan är lagrad i ett SKF-lager med lösa kulor och banor.. Allt shimsas ihop tills rätt moment i ratten uppnås..
Blev även en annan tank till Dextan eftersom originalet läckte både under samt uppepå där hytten legat och skavt… Köpte även en ny bränslekran för att slippa framtida problem med den..

​26/11-2015 Har varit dåligt med uppdatering på slutet men det har hänt en del på Dextan i alla fall.
När jag provkörde den så visade det sig att laddningen inte fungerade.. Jag demonterade och rev isär generatorn som visade sig vara i väldigt dåligt skick med bränd kollektor och utslitna kol som även var fastärgade i kolhållarna.. Det hade även stått vatten i generatorn så att den var rejält rostig inuti.. Tur nog så är det samma typ av generator som på Ferguson Grålle med 12v så att jag hade några liggande på hyllan. Så med en frisk bakgavel och rotoraxel från en generator och statorhus och remskiva från originalgeneratorn samt nya kol så kunde jag skruva ihop en bra fungerande generator.. Tog även isär laddningsrelät och putsade kontaktytorna på brytarna med ett bladmått för att vara på säkra sidan.. Sedan med allt återmonterat så laddade den 14.6v på ca 1000rpm utan problem..



De satt ju fel sits på Dextan när jag köpte den. Och jag fick ju tag i en fjädrad sits från en Ford 4000 som jag monterade.. Tyvärr så hamnade den sitsen väldigt nära ratten så nu beställde jag en ny originalsits med fäste och insatskuddar från Agriline i England. Måste säga att nu sitter man jättebra och har bra plats för ratt o ben..
Nu när allt börjar fungera på Dextan så har jag irriterat mig på den trasiga traktormetern.. Så jag passade på att beställa en ny plus drivvajer från Agriline när jag köpte sitsen mm.. Blev snyggare instrumentering nu med en hel och fungerande traktormeter. Tack o lov så var tempmätaren riktig så att den behövde jag inte byta..
Nästa projekt nu blir att lossa skärmarna från bågen och montera dom på Dextan. Börjar vara vinter nu så att bågen ska bäras in i verkstan och demonteras.. Meningen är sen att bågen ska förses med rutor och bakstycke innan den monteras på Dextan.. Har även fått tag i en ÅLÖ frontlastare som jag klurar lite på… Möjligt att den också hamnar på Dextan…

​22/12-2015 Varit dåligt med uppdatering på slutet men jag har hunnit fixa lite med Dextan ändå.. Jag var ner till Härnösand och hämtade hem en komplett framaxel till Dextan för några veckor sedan. Var ett oväder utan dess like men resan gick bra. Axeln kommer från samma Dexta som bågen, skärmarna och tanken..
​Efter att jag fått hem axeln så började arbetet med att demontera gamla axeln.. De innebär att riva bort hela fronten inklusive kylare för att få bort axeln och bryggan. En hel del skruvande men samtidigt så får man ju möjlighet att gå igenom, rengöra och måla upp alla delar.
Renoverade upp batterihyllan och monterade ett fäste för huvudströmbrytaren. Glasblästrade sedan allt och några frätskador fick spacklas.. Sedan provmålade jag undersidan på batterihyllan för att se hur kulören ”Ford Industrigul” skulle se ut.. Blev nöjd med färgen för den matchar gamla färgen på traktorn väldigt bra.
Sedan var det bara att börja strippa av motorn lite delar och börja rengöra.. Den var inte så överdrivet smutsig men i skrymslena blev det att skrapa rent och sen torka allt med thinner så att färgen ska fästa.. Transmissionskåpan är ju i aluminium och skulle behöva grundas med betande grundfärg, men i brist på de så får vanliga färgen duga.. Får hålla tummarna för att färgen sitter kvar..


​27/12-2015 I kväll blev det dags att lägga första lagret gulfärg på motorn. Många skrymslen, men med rätt penslar så går det att komma åt.. Kulören ser väldigt bra ut så nu längtar jag till andra strykningen så att allt ska täckas. Lite udda att lacka en Fordson gul, men som jag skrivit tidigare så har den gått som entreprenadmaskin i Östersund ända från att den var ny i februari 1965. Jag ska ju även återskapa logotypen för Östersunds Stads Byggnadskontor som sitter på huven. De finns ju trots allt väldigt många Blå/Vita Fordson Super Dexta..

​​29/12-2015 Plockade av grenrör mm från motorns vänstra sida idag så att jag kunde börja rengöra. Ska invänta en motorvärmare som jag beställt som ska monteras före målning. Lika bra att montera den när ändå allt är demonterat redan..
Blir mer och mer nöjd med den gula kulören. Och samtidigt kul att få bevara Dextan så som den varit innan i industriutförande..
Har ju två vaggor till framvagnen nu. Men jag kommer att använda den som satt på. Den som följde med nya framaxeln är sned. Men jag måste arborra ur lägena för centrumtappen i vaggan som jag ska använda. Nya tappen glappar så mycke pga slitna/ovala hål.. Men med två stålbussningar som jag ska svetsa i och som sen arborras till rätt mått så kommer de bli som nytt igen.

​1/1-2016 Första dagen på nya året, så det passade bra att tillbringa första timmen med att måla sista lagret gulfärg på motorn.. När jag sedan vaknade lite senare idag (9.30) så fortsatte jag nere i verkstan. Snyggade till startmotorn så att den skulle matcha den nymålade motorn. Den fungerar klockrent så endast en renblåsning av kolhållarna behövdes. Var många lager färg på den men underst fanns ett lager svart som den hade som ny. Fordson verkar ha monterat ihop Dextan och sedan lackerat allt Brilliantblått. Men nu får bla startmotorn och generatorn bli mattsvarta för att bryta mot den Industrigula färgen i övrigt. Nästa steg blir att slipa ner alla färglager på generatorn och lacka. Den har jag ju redan sen tidigare haft isär och rengjort i samband med kolbytet. Efter den så ska ventilkåpan glasblästras och målas gul. Sedan är motorn i stort sett klar. Ska bara montera blockvärmaren så fort jag fått hem den från Olssons i Ellös..

​7/6-2016 Länge sen det blev uppdaterat nått men tiden har inte räckt till.. Men nu är rätta framvagnen på plats med ny centrumtapp och bussning samt med riktade styrstag. Känns tight och fin nu i styrningen. Har även shimsat in lagren i styrsnäckan så nu går ratten lämpligt lätt och lagren glappar inte. Passade även på att byta linserna på kontrollamporna eftersom dom gamla var sönderbrända. Också monterat motorvärmaren så att den ska gå att bruka vintertid också..

​13/7-2016 Äntligen fått semester nu och kan tillbringa lite tid nere i verkstan igen.. Har slipat och målat kåpan för kylfläkten samt återmonterat denna och kylaren. Även monterat ihop och fyllt upp kylsystemet som nu blev mycket lättare att lufta ur med ett litet hål borrat i termostaten. Även ventilkåpan har slipats och grund/täckmålats så att den ska kunna monteras.. Tanken är att göra Dextan körklar igen så att den går flytta på.. Den ska avfettas på resterande delar av kroppen och spolas ren m högtryck.. Återstående målning får bli till vintern..