Hotchkiss-Ferguson TEA-20

Rösta på denna sida



Fordonsdata

  • Data på Ferguson TEA-20
  • Regnummer: BGL698/B5618
  • Chassienummer: 550511407
  • Motor: Standard-Hotckiss
  • Bränslesystem: Förgasare Solex 26 VBN
  • Tändsystem: SEV-Marchall
  • Effekt: 31hk/2000rpm
  • Slagvolym: 2.088 L
  • Kompressionsförhållande: 4.8kgm
  • Oljerymd (motor): 6.8 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2.8-4.2kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 8.5 L
  • Bränsletank: 40 L
  • Vikt: 1120 kg

Har länge sökt en sk ”Fransyska”.. Alltså en Ferguson TEA-20 byggd hos Hotchkiss i Frankrike.. Av en ren slump så fick jag tips om denna som stod i Edsbro utanför Uppsala.. Bilderna såg lovande ut så att jag slog till och köpte den.. Skicket visade sig vara ännu bättre än jag vågat hoppas på så jag är väldigt nöjd..

22/9-2018
Det har blivit några timmar i verkstan med Fransyskan..
Ventilerna är justerade, nya tändkablar monterade, verktygslådan återmonterad, riktat kylarfästet, bytt alla kylarslangar plus slangarna kring luftrenaren, rengjort bränsletanken och bränslekranen inkl monterat nytt filter i kranen..
Ny glykolblandning är påfyllt och motorn varmkörd.. Skadorna nertill på huven är fixade så nu ser allt rakare ut.. Med huven monterad så ser en Grålle mer komplett ut tycker jag..
Endast kopplingen som fortfarande vill kärva något… Hoppas på att de blir bättre efter lite mer körning..

Ventilerna justerade.

Nya tändkablar monterade.

Verktygslådan på plats igen.

Nya kylarslangar monterade.

Nya luftslangar monterade.

Fransk bränslekran.

Nytt filter och nya packningar tillverkat.

Färdigt att montera på tanken.

Rent bränsle till förgasaren.

Har kollat upp vilka tänddelar som passar i den franska SEV-fördelaren.
Fördelarlock, rotor, brytare och kondensator från följande bilar passar:
Peugeot 403 -1961
Peugeot 404 1960-65
Renault Dauphine, Floride

Förgasaren på dessa Fransyskor är en Solex 26 VBN. Dom sitter på flertalet av Albin marinmotorer och div brandsprutor.. Delar finns att köpa hos Albin Motor AB..

HISTORIEN OM SAMARBETET MED HOTCKISS I FRANKRIKE:

I Frankrike skriver Standard Motor Company och Hotchkiss ett avtal.
Standard Motor Company som har all tillverkning av Ferguson för Europa förvärvar 50% av aktiekapitalet i det franskägda bolaget Standard Hotchkiss som kommer att tillverka Ferguson i St Denis.
Resterande 50% ägs av det gamla ursprungliga Hotchkiss (företaget Hotchkiss-Delahaye)

1953:
TE som produceras from 1953 och början 1954 kännetecknas av en dubbel serie-numrering. Den första plåten bär ett serienummer liknande dom som tillverkas i Coventry. Den andra plåten anger året, månaden och sedan serienumret specifikt för fabriken i St Denis. Märkningen för växelspaken har på franskbyggda D för startläget (dyna) och AR för backväxeln (auto-reverse´)

1954:
Id-plåtarna byts ut, den äldre gotiska skrift försvinner, nya enkla plåten har 9 siffror:
Två första är året: 54
De nästa två månad: 10
Sedan kommer serienumret: 10000
Motorerna verkar fortfarande fortfarande komma från England och motornumret slutar med E.
Bakkropp/växellåda kommer också från Storbritannien med dess märkning.
En specialitet på modellerna som monteras ihop i St Denis, är förekomsten av serienumret på höger sida av växellådan, på dieslarna under knappen för startspärr.

1955:
Produktion 1955 ökar till mer än 13 000 enheter. Delarna kommer allt mer från franska underleverantörer, insprutningspumpen på TEF kommer från franska Lavalette, förgasaren på TEA kommer från Solex, elektrisk utrustning levereras av Paris Rhone, SEV eller Brandon. De första helfranska motorerna visas, de slutar med bokstäverna EF.

1956:
Produktionen ökar till nästan 16 000 enheter. Flesta delar är nu helt franska, inklusive motorer och övriga gjutna delar i kroppen.
Det är även detta år som fabriken i Coventry utvecklar FE 35 och sista TE-modellen lämnar fabriken Banner Lane.

1957:
Fabriken i St Denis fortsätter utveckla den nya modellen Ferguson FF30 som i grunden är den gamla dieselmodellen TEF som nu fått 30hk. FF30 är till 100% byggd i Frankrike.

Chassienummerlista för fransktillverkade Ferguson:

1953: Nr 1 till 500

1954: Nr 501 till 7 554

1955: Nr 7 555 à 21 348

1956: Nr 21 349 till 37 270

1957: Nr 37 385 till 53 000 (produktionen av nya FF 30 börjar med nr 37385 Januari 1957)

1958: Nr 53 001 till 66 117