Volvo T23 ”Krontraktorn” 1951

Rösta på denna sida

Fordonsdata

  • Data på Volvo T23
  • Chassienummer: 10073
  • Regnummer: Fd Krontraktor
  • Motor: Volvo Penta C4B (helbensin)
  • Bränslesystem: Förgasare Zenith ser: 161
  • Effekt: 26.5hk/2200rpm
  • Slagvolym: 1.98 L
  • Kompression: 7 kgm
  • Oljerymd (motor): 6 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 2-3kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 11 L
  • Bränsletank: 45+4 L

Denna Volvo T23 i militärutförande äger jag tillsammans med Per Ericsson.

Den renoverades under 2007 men skall få dom sista krondetaljerna monterade våren/sommaren 2008.

T23:an köptes via annons i Classic Motor. Jag och Per packade hans trogna Range Rover med verktyg och en trailer på kroken. Sedan bar det av via många o långa krokvägar ut i skogarna i trakterna av Årjäng i västra Värmland.

Där hittade vi rostbruna o mossiga rester av en T23:a. Under mossa och i ficklampans sken kunde vi urskilja spår av grön kronfärg och texten ”BENSIN” i gul märkfärg vid tanklocket.

Ägaren drog runt veven några varv o plötsligt i ett moln av rostflagor ur avgasröret så puttra den igång. Jag och Per kunde belåtet konstatera att den mossiga rosthögen gick i alla fall i 10 sekunder. Efter en lång och dimmig natt på vägarna så kom den hem hit.

Med hjälp av en hetvattenstvätt så lyckades jag hitta en traktor under all gammal mossa o färg. Kroppen borstades med stålborste och målades med matt militärfärg och motorn i Pentas klassiska grönfärg kallad ”gurka”.

Till sommaren 2008 skall resterande krondetaljer monteras. Bla, stötfångare, motorvärmaruttag, läderväskor för instruktionsbok mm. Även ett elsystem i kronutförande ska monteras så att mörkerbelysningen fungerar.

Vissa karossdetaljer måste tyvärr lackas om pga att färgen reagerade med grundfärgen.

Sommaren 2007 visades den upp vid Traktordagarna på Zorbcenter i Döviken Hammarstrand. Den fick mycket beröm och många gamla ”repgubbar” minns när dom kuskade runt på vägarna med dessa traktorer.

Innan köpen av traktorer hade möjligheten att använda sådana fältmässigt noga undersökts, framför allt vintertid. Det förmodligen första militära försöket vintertid med hjultraktorer genomfördes under perioden 19 januari till 4 februari 1950 vid A 4 i Östersund. Personal från A 1 under befäl av en överstelöjtnant Lindström provade då några av Krigsmaktens fåtaliga Volvo T 23:or med tillkopplade trosskärror. Någon särskild traktorförarklädsel fanns inte, utan traktorförarna fick kvittera ut samma persedelutrustning som motorcykelordonnanserna.

(Info: Per Ericsson)