Volvo T230 1959

Rösta på denna sida


Som den ser ut idag respektive ”fyndskicket”

Fordonsdata

  • Data på Volvo T230 (Victor)
  • Chassienummer: 10340
  • Regnummer: ECN 894 (R14624)
  • Motor: Bolinder Diesel Typ:1052T
  • Bränslesystem: Bosch ser:81
  • Effekt: 31hk/1700rpm
  • Vridmoment: 14.5kpm/800rpm
  • Slagvolym: 2.24 L
  • Kompression: 16.5kgm
  • Oljerymd (motor): 8.5 L (inkl renare)
  • Oljetryck: 3-4kg (vid varm motor)
  • Kylvätskerymd: 9 L
  • Bränsletank: 50 L

12/9-10 Ja alla säger ju att samla man på traktorer så måste man ju självklart ha veterantraktorernas konung. Volvo/BM 230 Victor!!! Så nu ha jag äntligen efter ett idogt förhandlande fått köpa min favorit Victor från Richard Öhman´s Traktormuseum i Helgum.
Den har precis den patina som jag söker på mina maskiner. Nämligen helt original o orenoverat!!
Richard köpte den här Victorn år 2003 från Viksjö i Ångermanland. Den hade då stått med spridarna urtagen och utomhus i några år.
Kolvarna var rejält fastrostade i loppen. Han tog hem alltihopa och lyckades få loss kolvarna till slut efter att ha slipat ur befintlig rost ur loppen med slippapper. Otroligt nog så startade den och går att köra, men ringarna har fastnat i kolvarna så den trycker kompressionen ner i vevhuset vilket ger kraftig vevhusrök.
Nu ska jag byta ringar i den samt hena loppen så få vi hoppas att den blir bättre. Annars får jag byta foder i den.
I övrigt ska jag bara tvätta av den med hetvattentvätten o bevara den som den är. Den ska få en rejäl service med nya oljor o sånt samt en rejäl rundsmörjning.
13/9-10 Idag har jag vart i kontakt med Landsarkivet i Härnösand för att söka regpapper på Victorn. Men döm om min förvåning så har den aldrig varit registrerad här! Men jag ska göra en nyregistrering av den så att man kan köra efter allmän väg någorlunda lagligt.

Plåtarbete



17/9-10 I kväll har jag vart upp till Richard och skruvat lite med Victorn. Jag har plockat loss alla lampor och ska ta hem dom och renovera upp dom så att all belysning ska fungera. Hade även tänkt lossa fronten och ta med den på jobbet för lite riktning.

20/9-10 Idag sitter man hemma sjukskriven i en rejäl dunderförkylning. Har då passat på att beställa utdrag från Landsarkivet i Göteborg på registreringsbeviset från förste ägaren. Rapportkortet från Företagsarkivet i Eskilstuna säger att BM/Volvo 230 med chassienummer 10340 levererades till Henry Hilmersson i Holmestad Götene dåvarande Skaraborgslän den 21/12-1959 och är årsmodell 1960. Victorn var beställd med Hydraul samt kraftuttag.


27/9-10 I kväll har jag smitt och bankat så nu ser fronten mycket bättre ut. Jag ska skära loss ett revben från en dålig reservfront jag har liggande och svetsa i där den saknas. Trodde inte att den skulle gå att få till så pass bra, så jag är nöjd. En trasig front förstör hela utseendet på traktorn. Framlyktorna har jag bara rengjort och bytt ena reflektorn plus ett glas. Sen har alla justerdetaljer smörjts upp med kopparpasta så att nu går allt väldigt lätt och fint. Ena baklyktan var ju sönderslagen, men jag hittade en reservlykta i gömmorna. Dom fick ett lager halvmatt svartfärg. Halvmatt nyans gör att de inte ser så nyrenoverat ut. Passar bra på den här patinerade Victorn.

Foderbytet


2/10-10 Idag har jag haft god hjälp av Åke Eliasson att byta fodren i Victorn. Det främre fodret hade djupa vändkanter och det bakre hade en stor spricka rakt ut i kylkanalen. Otroligt att den gått starta och köra med! Passar på att tacka Marianne Kihlgren för hjälpen med fotograferingen under arbetet!!

Eftersom jag kör BM10 o BM20 så har jag svårt att hålla mig borta från Gasolflaskan 🙂 Men här värmer jag vevaxelremskivan för att få loss den från vevaxeln. Efter en stunds värmning så lossa den.


23/10-10 Idag skulle det bli provstart av Victorn var det tänkt. Åke monterade dom nya vevlagren medans jag sanerade bottenplattan till oljetråget. Denna platta var rejält smutsig med massor av beläggningar. Tur nog så finns det ett fotogenbad i verkstan så efter att ha legat där en vecka så gick det att få rent. Jag har låtit tillverka nya låsbleck till vevlagerbultarna så att dessa inte ska lossna. Efter att Åke momentdragit vevlagren så monterade han tillbaka bottenplattan med ny packning. Därefter togs nyrenoverade toppen ur emballaget och alla pinnbultar flyttades över från gamla toppen. Blockplanet torkades av en extra gång innan nya toppackningen lades på plats.

Därefter monterades toppen, vipparmsbryggan och spridarna. Under tiden som jag ställde ventilerna så bytta Åke både olje och bränslefiltret samt luftade bränslesystemet. Jag har tillverkat nya skruvar till vevaxelremskivan eftersom dom gamla fick borras ur sedan dom gått av. Åke finjusterade konan på skruvarna och justerade spänningen på fläktremmen. Efter det så lyfte jag tillbaka kylaren och monterade alla slangar inklusive en ny slang till motorvärmaren eftersom den gamla var väldigt söndersprucken. Åke skruvade under tiden fast kylaren.

8.5l olja fylldes i motorn och efter det så började jag fylla glykolblandning i kylsystemet. Allt gick bra ända tills det plötsligt började rinna glykolblandning ur grenröret!!! Både Åke och jag såg säkert ut som fågelholkar där vi stod o titta i de vattenfyllda grenröret. Vattnet tömdes ur och funderingarna var många på hur i h****te de kunde bli sådär. Över några koppar kaffe och mumsandes Marianne´s goda kaka inne hos Richard o Johanna, så bestämde vi oss för att provtrycka toppen. Grenröret demonterades och genast såg jag en mycket dålig svetsning i avgaskanalen på främre cylindern. Synd man inte tittade in där före monteringen av toppen!

Med hjälp av en slangbit o en trasa blåste jag i utblåsningskanalen. Båda avgasventilerna var stängda så där skulle ju vara tätt. Men det blåste rakt ut i kylsystemet så där var felet. Firman som jag köpt toppen av, tog genast på sig att fixa fram en ny topp fortast möjligt, så nu får Victorn stå nere i Museet och vänta tills toppen dyker upp.

7/11-10 Väntar på att den nya toppen ska komma upp från Skåne. Jag demonterade dom nya ventilerna ur den spruckna toppen och skickade ner dom till firman jag köpt toppen av. Dom hade redan en stomme klar så dom har monterat ventilerna efter inslipning och i skrivande stund ligger toppen på Bussgods på väg.

Får hoppas att allt går bra nu så vi kan starta upp Victorn nästa helg. Ska bli spännande o höra hur den går. Nu är ju allt nytt i motorn så den borde ju gå fint. Har även köpt en motorvärmare på Tradera som ska monteras. Victorn kommer ju att brukas året runt så en värmare är lika bra att montera på en gång.

12/11-10 I går kom den nya toppen från Skåne, så vi bestämde att vi skulle träffas uppe vid verkstan för att göra klar Victorn under eftermiddagen idag. Richard hade dragit in den så att den skulle vara varm o avtinad. Alla pinnbultar flyttades över till den nya toppen. Men när jag skulle montera dit insuget så blev det stopp. Av insugets 7 skruvar så var det en som inte stämde med hålbilden i insugskåpan. Det blev lite funderande men jag demonterade den felplacerade pinnbulten och skruvade på insuget på toppen.

Jag och Richard lyfte på toppen och ??? Den passade inte ??? Då kom Richard på att den topp jag nu fått var till en 1114 motor och hörde till en Bison. 1114 motorn har samma koncept som 1054:an att man har två toppar om vardera två cylindrar. Så en topp från en 1054:a är samma som till en 1052 Victormotor. Till utseendet är topparna identiska förutom några gjutna bokstäver på 1114 toppen. Men hålbilden för toppbultarna är större på längden för att kompencera den större cylinderdiametern.

Både jag, Åke, Marianne o Richard stod som fågelholkar o visste inte va vi skulle göra. Men för att komma vidare så bestämde jag att vi skulle montera dit originaltoppen tillsvidare så att vi skulle kunna starta upp Victorn o få påbörja inkörningen i alla fall. Så alla pinnbultar lossades o flyttades tillbaka till toppen dom kom ifrån från början. Den toppen läcker i en utblåsningsventil men är riktig i övrigt. Efter att allt momentdragits och glykolblandningen fyllts i kylaren så startade vi upp motorn och lät den stå utanför verkstan i 2.5 timme på hög tomgång för att låta ringarna gå in sig i loppen. Ljudet i den nyinköpta ”original” dämparen är helt rätt. Den kvittra helt underbart vid gaspådrag!!! Så jag fick trots allt strul med felande toppar ta en provtur innan Victorn kördes in i carporten. Jag pratade med den bedrövade topprenoveraren som tar tillbaka toppen och betalar tillbaka pengarna. Så nu ska jag ta en toppstomme och åka till en lokal motorfirma och låta dom byta ventiler och ventilsäten i den. Efter det så borde äntligen Victorn vara klar!


28/11-10 Ja äntligen har jag en körbar Victor! I dag samlades vi återigen uppe hos Richard för att montera den nyrenoverade toppen som Åke varit snäll att hämta hos PA Motorslip utanför Stugun. Vi hade nog kunnat byta toppen med förbundna ögon som det kändes. Detta är ju tredje toppen vi monterar!!!
Jag och Åke tog itu med toppen samtidigt som Richard bytte oljan i växellådan. Lådan innehöll stora mängder vatten så den har fått stå inne i tre dygn o tina upp. Men nu så är det fräsch transmissionsolja SAE80/90 i lådan. När allt var återmonterat o kylarvätskan fylld så tryckte ja med viss bävan på startknappen. Men där fanns ingen tvekan ens! Så fort bränslet nådde spridarna så tuffa Victor snällt igång och gick jättefint med ett härligt vissel i avgasröret. Bara att lyfta av ljuddämparen och backa ut ur garaget. Marianne upptäckte genast ett smärre bränsleläckage vid ”svampen” på bränsleingången på pumpen. Men efter byte av kopparbrickor så blev det tätt. Övre kylarslangen fick bli ett provisorium så länge. Originalslangen hade spruckit efter alla monteringar o demonteringar. Åke hade med en ”simp-slang” som passade perfekt. Men jag ska byta ut den vid tillfälle mot en riktig originalslang. Victorn fick stå med förhöjd tomgång i en timme medans vi drack kaffe inne hos Richard och mumsade på Mariannes nybakade Lussebullar :p
Sedan blev det några turer runt museet innan ja parkerade Victor i carporten igen. Men nu kan jag andas ut i alla fall o koncentrera mig på andra småsaker som ska fixas. Tex ska bakljusen o arbetsbelysningen kopplas in igen. O den nymonterade motorvärmaren ska få matarkabeln monterad. Men jag ska byta ut minipluggen mot en hederlig gammal grå/blå kontakt som ser mer tidsenlig ut. (e man tokig så e man 🙂 eller tjoff tjoff tjoff, kvitt kvitt kvitt som en Victor skulle ha sagt!)

14/1-11 Ja i kväll har det hänt saker. Jag har sedan några dagar fått kontakt med brorsonen till Henry Hilmersson som köpte Victorn ny i december 1959. Rolf Hilmersson kunde tyvärr inte finna nått regnummer på traktorn, men tipsade om en traktorsamlare som hade vart i kontakt med Henry o Victorn. Genom denne Håkan Albertsson så lyckades vi spåra andra ägaren på Victorn, Folke Svensson. Där hittade Håkan till slut regnumret!!! Efter att ha kollat med Transportstyrelsen så visade det sig att traktorn fortfarande är registrerad på en tidigare ägare. Och i kväll så har jag pratat med honom och han ska skriva över papperen på mig. Så äntligen efter lite detektivarbete så har jag papper på Victor!!!

8/5-11 Efter en del strul så har jag äntligen skrivits över som ägare på Victorn. Tidigare ägaren som fortfarande stod skriven för den förhalade hela tiden påskriften. Efter några månaders påstötningar så kontaktade jag Polisen för att göra en förfrågan på hur jag skulle gå till väga med problemet. Polismannen jag talade med förklarade då att om jag kunde visa upp giltigt kvitto på fordonet och att fordonet hade rätt chassienummer så blev jag automatiskt skriven på fordonet utan att tidigare ägaren behövde kontaktas. Detta talade jag om för den tidigare ägaren som helt plötsligt blev mycket medgörlig lustigt nog. Men in i det sista så var han mycket svår att få tag i. Och av en slump så sprang Richard på honom och då fanns ingen utväg för honom än att skriva på ägarbytet. Tråkigt att man ska behöva bråka med folk, men i efterhand inser jag att denna registrering antagligen satts på någon annan traktor. Men viktigast är att jag nu äntligen står som ägare till ECN 894.


13/5-11 Ja nu har jag inte skrivit så mycke här på ett tag, men Victorn har körts lite då och då under vintern. Idag har jag vart upp till museet och monterat på dom nypålagda framdäcken. Tidigare låg det ju ett vanligt traktordäck m för hög profil på ena sidan samt ett söndertorkat personbilsvinterdäck på andra sidan. Även bakhjulen ska bytas. Jag har även bytt kontrollampan för laddningen. Själva hållaren var trasig, men i gömmorna på museet hitta jag en helt oanvänd kontrollampa exakt lik originalet i kartong, så nu funkar den som den ska igen. Nästa som ska ske nu är att tvätta av den med hetvattentvätt o rundsmörja upp den helt och hållet. Även oljan i hydrauliken ska bytas. Där ska även filtret tvättas. Remskivan som är monterad bak ska jag plocka av så länge. Har inget bruk för den just nu ändå. Förut drog Richard rensverkat meed den under kördagarna. Sedan ska jag montera en tillbehörs Hirtskrok på den. Hade turen att få köpa en sån av goda vännerna Åke o Marianne som hade den stående i garaget. Hirtskroken är tillverkad av Lihnell Vagn Fabrik i Braås. Den är ett kul tillbehör som jag verkligen blev glad att få köpa.


3/6-11 Nu sitter det nya bakdäck på Victorn. Nu ska väl däcken räcka min livstid får jag hoppas. I kväll har jag vart iväg och bytt dom koniska aluminiumbrickorna som sitter i banjokopplingarna på spridarrören. De har läckt hela tiden på tvåans cylinder men nu har jag svarvat nya och monterat. Det satt vanliga planbrickor där o dom kunde ju inte täta alls.
Sedan monterade jag loss fronten och monterade emblemen som ska sitta där. Ett kromat ”Järnhandlarmärke” plus ett kromat ”DIESEL” märke. Dieselmärket beställde jag av Tore på Rubens Maskinsamlingar i Götene. Båda ska sitta på vänster sida, men jag satte Dieselmärket på höger så att det inte ska skymmas av regplåten. Äntligen börjar Victorn att bli som jag vill ha den, alltså precis som när den va ny. Det mesta är ju trots allt original på den. Jag har fått tag i förhöjningsröret till luftrenaren också och ska montera det vid tillfälle.

Bromsrenovering

22/7-11 Idag har jag fått god hjälp av Åke Eliasson att renovera bromsarna. När vi lossade första slutväxeln så rann det en gul-beige sörja ur diffhuset. Växellådsolja blandad med vatten hade mixats till en väldig smet. Så bort med båda pluggarna under traktorn så att allt fick rinna i en balja.
Packbox i Nitrilgummi med metallhölje till drivaxeln mellan diffrential och bromsar. Storlek 60x37x12mm

Fick även hem nya packboxar som ska sitta mellan diffrentialen och bromsarna. Original sitter det en packbox samt en filtring. Numera rekommenderar man att montera dubbla packboxar på varje sida. När dessa packboxar börjar läka så kommer det olja på bromsbeläggen och bromsarna börjar hugga. Ett väldigt vanligt fel på dessa traktorer. Jag ska få hjälp att lossa och lyfta ur slutväxlarna om nån helg så att jag får byta både packboxar och bromsbackar. Victorn ska dra persontransportvagnen under kördagarna hos Richard i sommar så jag vill att allt ska vara ok på den.

Bromsbackarna urbrända med gasolbrännare. Bara att värma på och torka av oljan som kryper ur allt eftersom..

 

 

För att komma åt bromsbackarna måste man börja med att lossa skärmen. Sedan lossas slutväxelns bultförband och den dras sedan rakt ut tills drivaxeln släpper från kronhjulet. VARNING!! Den är TUNG!! Två personer bör hålla i när den dras ut.

 

Ja så här ska det inte se ut inne i bromsarna! Typiskt att folk smörjer alldeles för mycket så att fett kletar fast runt bromsbeläggen. Det som rinner ur höger sida är vattenblandad olja ur växellådan. Nu är allt rengjort och ny olja fylld. (beror på att damasken över växelspaken varit dålig! Ny är monterad!)

 

Här rycker Åke ut dom gamla packboxarna o filtringarna med en ryckhammare. Mycket effektivt. Sedan knackar man försiktigt dit dom nya med ett lång dorn.

 

Efter rengöring så är det bara att haka tillbaka dom nya beläggen. Kom ihåg att släppa justeringen på bromsarna innan ni monterar tillbaka slutväxeln! Annars får ni inte bromstrumman över backarna.

 

Till sist är det bara att dra åt slutväxelns bultförband samt fylla upp växellådan med SAE80/90 olja till lämplig nivå på stickan. Jag passade även på att tömma o fylla ny olja ute i slutväxlarna. Dessa blir ofta bortglömda annars.

 

Ja nu ska väl bromsarna hålla många år till! Vid provkörning så var bromsarna väldigt mjuka o fina fast nöp till rejält om pedaltrycket ökades.

 

Vill rikta ett stort tack till Åke för hjälpen vid bromsrenoveringen samt Mariann o Ida som fotade allt så att dessa rader blev till.

Även ett tack till Richard som lånade ut garaget o alla verktyg!

 

Lite höstarbete



23/9-11 Hösten har börjat komma närmare. I helgen som var så lastade jag en tunna som jag brukar ha sand i på lastbryggan bak på Victorn. Sen tog jag en tur ner till en samfäldig grusgrop som ligger här nere vid älven för att hämta sandnings sand inför vinterns halka. Det blev en härlig tripp på några kilometer i den varma men dock svaga höstsolen. Victorns lugna dunk o doften av höst kunde inte bli bättre. Såna här turer är som balsam för själen. Känns bra att få köra nån längre tur efter motorrenoveringen. Blir ju mycke småkörning här på gården annars. Har även monterat dit förhöjningsröret på luftrenaren. Detta rör saknades på den, men jag fick ett av Åke Eliasson som tur var. Alltid kul o ha alla originaldelar på plats. Var och rotade i gömmorna och fann en rejäl arbetslampa, den blev perfekt bak på höger skärm inför vinterns snöröjning. Har beställt nått så tokigt som en H3-lampa med LED-teknik till den!! Låter vansinnigt på en gammal traktor, men dom drar lite ström och skall visst ge bra belysning så det är väl värt ett försök.

Generatorrenovering

27/12-11 Ja nu börjar vintern komma o de är dags att se över laddningen på Victorn. Har under senare tid tyckt att batteriet inte haft full kapacitet när jag startat. Men efter att ha plockat loss generatorn och laddrelät så förstår jag varför!! Ett kol var av i generatorn plus att kollektorn var rätt svartbränd. När jag öppnade relät så hittade jag nästa överraskning…ROST!!!

Alla delar i en generator. Notera det trasiga kolet!!

Victorn stod ju ute på en åkerkant i några år utan huv och det hade satt spår även i laddrelät. Alla tre reläspolestommar var anfrätta av rost och kontaktarmarna var även dom angripna av rost. Kontaktytorna på reläna var sönderbrända och såg inte trevliga ut.

Men som tur var så har jag fått tag i ett nästan oanvänt relä från en Kron 600a som inte gått många timmar.

Jag var upp på jobbet och putsade av kollektorn så att den fick en fräsch kopparyta och passade samtidigt på att byta lagren mot två nya SKF 6302 2RS. Gamla lagren lät väldigt illa så dom har nog gett upp till slut.

Nyputsad kollektor och nya lager.

Med nya lager och två nya kol så kunde jag montera ihop generatorn och montera tillbaks allt på Victorn. Jag startade upp motorn och drog upp hangasen lite o laddningslampan slocknade direkt!!

Nya kol på plats.

Ja nu borde generatorn hålla i minst 52år till!! Och jag vågar ha lamporna plus arbetslampan tänd när jag plogar snön på gården i vinter.

Färdigt att montera i Victorn.

Lite historia på Victorn

Har börjat sammanställa Victorn´s liv nu genom att beställa hem kopior av alla regbevis som bokförts på Vägverket. Dessa får man tag i hos SVAR i Ramsele.

Den 21/12-1959 nyregistreras Victorn på Lantbrukaren Henry Hilmersson på gården Stockholmsbråten strax utanför Götene i Skaraborgs Län. Den får regnummer R14624. Hilmersson brukar traktorn fram till den 28/11-1966 när han byter in den mot en fabriksny BM400 Buster hos Skaraborgs Läns Lantmäns Centralförening i Götene.

Den 7/3-1967 köper så Lantbrukaren Folke Svensson på Per-Olofsgården, granne med tidigare ägaren Hilmersson Victorn från Centralföreningen. Svensson har kvar Victorn ända tills den 18/8-1978 då den säljs till Egon Johanssons Maskinaffär AB i Kvänum. Victorn har då fått ett modernt regnummer, ECN 894. Sedan säljs Victorn den 1/11-1978 till Falun och firman T.O Alltraktor AB.

Men underligt nog så registreras den på Lindbergs Motor AB utanför Njurunda, Sundsvall bara efter ett fåtal dagar. Där blir den kvar och säljs den 30/3-1979 till Åkeriägaren Henry Vise´n i Viksjö mellan Sundsvall och Sollefteå. Henry Vise´n står fortfarande kvar som ägare på den och jag ska åka och hälsa på honom så att han kan skriva över den på mig.

Jag hoppas nu att Victorn ska få ett lugnt pensionärsliv här på gården. Jag har köpt nya framdäck som ska läggas på så fort jag får hem honom. Och i vår så ska även bakdäcken bytas ut eftersom dom är original sedan 1959. Jag ska inte måla upp den utan behålla honom precis som han är. Mer bilder och filmer kommer efterhand.