Ägarinnan själv bakom ratten!
Det här är en Volvo T24 med en Perkins 4.107 Dieselmotor under huven.
Den ska så småningom fixas till. Vet ej skicket på motorn, men en likadan motor ur en Aktiv tröska finns på lager.
T24:an köpte jag när en samlare i Västernorrland sålde ut hela sin samling. Jag vet ingenting om denna traktor, men den har någon gång under sitt liv blivit konverterad med en Perkins 4.107 motor. Dessa motorer sitter i bla MF 25 och Aktivs tröskor. Turligt nog så hade jag en startklar motor på hyllan. Det blir nog till att byta, för att motorn i T24:an verkar sitta fast.
Även bakdäcken ska bytas. Dom som sitter på är på 34″ så dom tar nästan i skärmarna. Har två fräscha 28″ på lager så dom ska monteras när jag får tid.
Den har lite ”stubbnos” för att man har flyttat tillbaka kylare och front så att den något kortare motorn ska nå fram med kylfläkten. Får väl se när det blir tid över för denna udda skapelse, men det är ett roligt projekt!
Sommaren 2010 sålde jag denna T24 till Ida Kihlgren från Överammer i närheten av Stugun. Hon ska med hjälp av sin pappa Åke renovera upp T24:an. Motorn går troligtvis inte att rädda utan en annan har införskaffats ur en Tröska. När dom delade på traktorn konstaterades att den aldrig kan ha varit körd efter motorbytet.
Demontering av gamla motorn visade att cylindrarna var fulla med rost
Motor och växellåda är inte rätt sammansatta så koppling mm fungerar ej plus att vevaxel och växellåda inte linjerar helt. Därför ska en ny sprängkåpa monteras så att nya motorn ska sitta rakt.
Såhär blir det med den nya motorn med riktig sprängkåpa.
Perkinsmotorn passar väldigt bra i en T22/T24
2/10-10 Nu börjar T24:an ta form igen. Rambalkar och framvagn är återmonterade och bränslesystemet är klart. Motorn startar nu snällt och allt verkar fungera som det ska. Nu ska ett elsystem dras och karossen ska monteras tillbaka. Sen börjar arbetet med att snygga till ”Arne” som han döpts till efter regnumret ANE.
Åke efterdrar bultarna till rambalkarna en extra gång. Nu börjar T24:an se ut som en traktor igen.
Åke har fått till en smidig och snygg lösning på bränslereturen till tanken.
Startmotorn kommer från en Penta MD17. Den har rätt rotation och är på 12volt. Passar rakt av på en Volvo T21-T25.
17/4-11 Idag har elsystemet kommit på plats. Så nu kan man starta Arne utan en massa löst hängande sladdar. Både tändningslås, startreglage och kontrollampor har återanvänts från tröskan som donerade motorn. Motorn har ju Thermostart i insuget så det är ju enklast att använda originaldelarna i mesta mån. Även generator och laddningsrelä kommer från tröskan. Allt fungerar utmärkt (äkta engelskt Lucas såklart)!!!
Även en bättre begagnad ratt har monterats. Den gamla var helt söndersprucken efter år utomhus i sol o regn. Motorn startade snällt på en gång, trots att den inte varit igång sedan i höstas. Verkar som att motorn är i väldigt bra skick som tur är.
Instrumenteringen ombyggd för dieselmotorn med tändningslås, startreglage och kontrollampor från donatortröskan.
Nu är T24:an klar för att lackeras. Den går jättefint med den nya motorn och blev ju på det här viset räddad från skroten som tur var.
Jag önskar Ida lycka till med T24:an!! Och kommer att följa renoveringen med kameran.
En film från första starten av nymotorn! Klicka här!
Motorn på tomgång! Klicka här!
Tillbaka till Volvo klicka här!