Fordonsdata
- Data på Volvo T25
- Chassienummer: ????
- Regnummer: ??? ???
- Motor: Volvo Penta C22B (helbensin)
- Bränslesystem: Förgasare Zenith ser:161
- Effekt: 31hk/2200
- Slagvolym: 2.2 L
- Kompression: 5.6kgm
- Oljerymd (motor): 6 L (inkl renare)
- Oljetryck: 2-3kg (vid varm motor)
- Kylvätskerymd: 11 L
- Bränsletank: 45+4 L
Min första veteran traktor! En Volvo T25 som stått i garaget i 15 år.
Var i mycket dåligt skick när jag bytte åt mig den mot ett Volvo B20 topplock + två gruslass av en bekant.
Förra vintern tog renoveringen fart o jag hoppas kunna ha den klar sommaren 2008. Platsen i garaget behövs till min BM10:a som ska igång.
1993 när jag bytte åt mig T25:an så skulle jag egentligen bara låna den för att kupa vårt potatisland. Men ägaren (som förresten tagit reda på T25:an för att skrota den) behövde ett topplock till dotterns Volvo 142. Som betalning för detta plus två kärror grus som han fått av mig fick jag T25:an med regpapper och allt.
Den var i ett väldigt dåligt skick, men motorn gick väldigt bra. Så jag bestämde mig för att försöka få ordning på den. Efter att ha skruvat ner den i småbitar så blev allt stående i källaren under mitt hus.
Där har den stått ända tills förra vintern när jag började bli sugen på att få igång den igen. Jag rengjorde kroppen och grundade den. Slutväxlarna plockades isär och bromsarna renoverades. Sedan lackades den Volvoröd med grön motor.
I sommar har all fritid lagts på T23:an, så nu i vår ska jag fortsätta med T25:an. Jag har köpt fyra nya däck som ska krängas på fälgarna, sedan ska huvplåtar och front lackas röda och monteras. Ett nytt elsystem ska dras och sen är det dags att starta upp den igen efter 15 långa år.
Den som tror att alla grejor till Volvo T 24-T25 alltid sett ut på samma sätt kan glömma det. Näe, faktum är att mitt under produktionen år 1953, så gjorde tillverkaren en rejäl facelift – som faktiskt inte syns. Det här kan ge vilken renoverare som helst grå hår när motorhuven inte passar och fronten är för kort, TROTS att grejorna bevisligen hör till rätt traktormodell.
För att reda ut begreppen får du här nedan en liten sammanställning gjord av Per Ericsson över vilka delar och mått du bör se upp med innan du går loss med skruvnyckeln på ditt renoveringsobjekt.
MOTORHUV höger och vänster var enligt reservdelskatalogen av samma utförande för T 21-23 samt T 24-25 till och med chassienummer 3075.
Från och med chassienummer 3076 har T 24-25 egen motorhuv med detaljnummer 717041.
KYLARKÅPAN blir inte längre gemensam med T 21-23 från och med chassienummer 3076. Den nya förlängda kylarkåpan som monteras för enbart T 24-25 har detaljnummer 717011.
KYLAREN modifieras vid chassienummer 3076. Den äldre kylaren, som var gemensam med T 21-23 har detaljnummer
70-28484. Den nya får detaljnummer 717014. Samtidigt förändras även kylarens bärjärn, hållarna för kylarens gummikuddar samt styrskenorna för kylarjalusiet, vilken ersätts med en kylargardin med kedja för manövreringen.
Även rörkröken mellan de undre kylarslangarna får nytt utförande. Den äldre typen har detaljnummer 703410. Den nya, från och med chassienummer 3076, får detaljnummer 717035.
CHASSIERAM gäller samma förhållande som för motorhuv. Alla modeller delar ramkonstruktionen till och med chassienummer 3075. Från och med chassienummer har får T 24-25 en egen och längre ram med detaljnummer 717038.
FRAMFÄLGAR gäller samma som för ovanstående. Den äldre typen av fälgar, med detaljnummer 703096 ändras från och med chassienummer 3076 och får då detaljnummer 717010.
SPINDELTAPPAR och NAV ändras även dessa vid chassienumret 3076. Även samtliga tätningar och lager ändras. Man kan säga att i stort sett hela konstruktionen under och utifrån framaxeln, mot hjulen, förnyas.